Rijkswaterstaat heeft voorbereidingen getroffen om mogelijk een tijdelijke waterkering te plaatsen in de Maas bij de overlaat Bosscherveld.
Dit als voorzorg om het mogelijk extra zakken van het waterpeil in de Maas tegen te gaan.
Zaterdagmorgen 12 oktober 2024 rond 8.30 uur is een vrachtschip tegen stuw Borgharen op de Maas bij Maastricht gevaren. Het vrachtschip voer vanuit Bosscherveld richting België en kwam ter hoogte van de Noorderbrug in de problemen. We treffen maatregelen om het schip weer weg te kunnen krijgen.
Het ligt nu deels onder de scheepvaartopening van de stuw. Dit heeft als effect dat we een deel van de stuw, de scheepvaart opening, niet kunnen sluiten. Dat sluiten is nodig om de waterstand in dit deel van de Maas te kunnen regelen.
Waterstand Maas
In de Maas wordt het water kunstmatig hoog gehouden door middel van stuwen. Tussen 2 stuwen staat het water op een bepaalde hoogte. Met de stuwen kunnen we de waterstand deels beïnvloeden en op niveau houden . Op dit moment stroomt er water weg via de stuw Borgharen, omdat we die niet dicht kunnen zetten vanwege het schip.
Normaal gesproken sluiten ze de stuw bij de huidige waterstanden wel. Dit betekent dat we momenteel de waterstand in het deel van de Maas tussen België en Borgharen langzaam zien zakken. Dat kan ervoor zorgen dat bijvoorbeeld woonboten in de buurt van de stuw, op de grond komen.
Ze bereiden ons voor op het weghalen van het schip. Daarnaast nemen we maatregelen om het verder zakken van de waterstand in dit deel van de Maas, tegen te gaan. 1 van die maatregelen is het treffen van voorbereidingen om een tijdelijke waterkering te kunnen plaatsen.
Tijdelijke kering
Bij de invaart naar de woonboten bij Bosscherveld, ten noorden van Maastricht, zijn maatregelen getroffen om een tijdelijke kering te kunnen plaatsen. Zo is de bodem geschikt gemaakt met stenen. De tijdelijke kering bestaat uit een soort buis, die op locatie gevuld wordt met water.
Deze is nog in Duitsland, we verwachten dat de kering in de nacht/vroege ochtend op locatie is. Dan wordt bekeken of het nodig is de kering meteen op te zetten of dat we hier nog mee wachten. De tijdelijke kering zorgt ervoor dat we de waterstand beter kunnen vasthouden als dat nodig blijkt te zijn.
Gevolgen scheepvaart
Door het plaatsen van de tijdelijke kering, wordt de route naar sluis Bosscherveld geblokkeerd. Dit betekent dat ook de sluis wordt gestremd zolang de tijdelijke kering actief is. Over deze maatregel hebben zij contact met de omwonenden, stakeholders, veiligheidsregio en gemeente Maastricht.
Bron: Rijkswaterstaat
Dit artikel heeft tot nu toe 0 reacties.
Laat uw reactie achter.