Verdubbeling afvaarten tussen Nansha en Rotterdam


Op 28 juli vertrok de Elly Maersk van Nansha naar Noord-Europa.

Het was de eerste afvaart van de nieuwe dienst 2M. Daarmee verdubbelt het aantal directe afvaarten van Nansha. Ook Ocean Alliance heeft al directe connecties met deze snelst groeiende haven in het zuiden van China.

Nansha is de zeehaven van Guangzhou, een stad van 15 miljoen mensen in de nabijheid van Hong Kong. Tien jaar geleden begon de haven met internationale afvaarten en werd het snel de belangrijkste haven voor de ‘Africa Trades’ vanuit het zuiden van China. Pas in de laatste jaren zijn daar directe afvaarten bijgekomen naar en van Europa (NWC en MED) en de westkust van Noord-Amerika. Met een overslag van meer dan 14 miljoen TEU is Nansha de grootste containerhavens van Europa al gepasseerd.

“Port of Nansha speelt een steeds belangrijkere rol in het onlangs door de Chinese regering als metropool aangewezen gebied ‘Greater Bay Area’. Dit gebied strekt zich uit van Guangzhou naar Shenzhen, Hong Kong, Macau, Zhuhai en vele woon- en industriekernen daartussen. 60 miljoen mensen zijn woonachtig in dit gebied met de 3 grote steden Guangzhou, Shenzhen (ook 15 miljoen inwoners) en Hong Kong (8 miljoen inwoners)”, aldus Johan Nanninga. Hij is 2,5 jaar geleden aangesteld als CEO van de Guangzhou Port Europe. En runt zijn kantoor vanuit Den Haag. “Mijn werkgebied bestrijkt heel Europa. Ik houd het contact met de scheepvaartmaatschappijen, internationale expediteurs en verschepers om te kijken hoe Nansha een rol kan spelen bij het optimaliseren van de handelsstromen met Zuid-China.

Handel is een voortdurend in beweging zijnde stroom. Door de enorme glorie van goederenstromen worden nieuwe spelers belangrijk. Zo ervaar je dat wat vroeger altijd via bepaalde hubs werd vervoerd opeens veel beter via nieuwe wegen kan. Nansha is een goed voorbeeld hiervan. We zien ook daarom de handelsstromen tussen Nansha en Europa dit jaar met wel 40 procent toenemen. Rotterdam speelt hier een zeer belangrijke rol in.”

Greater Bay Area

“In Greater Bay Area zien we een verschuiving optreden van de industrie naar het binnenland en westen. Shenzhen en achterland op de oostelijke oever van de Pearl River transformeren in toenemende mate naar woongebied en zijn een hightech- en dienstverleningseconomie geworden. Nansha op de westelijke oever van de Pearl River daarentegen wordt interessant voor steeds meer export en import. De haven ligt steeds dichter bij de nieuwe productiekernen en de kosten zijn zeer competitief in vergelijking met de alsmaar duurder wordende havens in Shenzhen. Door lagere kosten en meer ruimte is Nansha ook een sterk groeiende haven voor importstromen.

De haven is gelegen in een ‘Free-Trade Zone’ van 65 km2. Hierdoor is het in toenemende mate een belangrijke hub voor de import van consumptiegoederen, voedingsmiddelen en dranken. Nansha is begonnen met het bouwen van het grootste klimaatgecontroleerde loodsencomplex in Zuid-China (150.000 m2 met drie verdiepingen). Dit zal begin 2021 operationeel worden. In de nabije toekomst zullen de terminals van Nansha ook direct verbonden zijn met het railnetwerk (oktober 2020). Hierdoor zullen ladingstromen uit het achterland in Zuid-China en zelfs zover als Chongqing en Chengdu op een economische en duurzame manier van en naar Nansha kunnen worden vervoerd.”

Dit artikel heeft tot nu toe 0 reacties.
Laat uw reactie achter.