Het inhijsen van de 3e en 4e sluisdeur in Nieuwegein is enkele dagen uitgesteld en gebeurt dus niet op 13 en 14 september 2018.
Reden is dat het inladen van de deuren in Schiedam is stopgezet vanwege te veel wind. De windvoorspelling voor maandagavond 10 september 2018 en dinsdag 11 september 2018 is niet gunstig. Het inladen is daarom uitgesteld naar woensdag 12 september 2018, mits het weer het toelaat. Het plaatsen schuift logischerwijs ook op.
Inladen sluisdeuren 3e kolk Beatrixsluis
Na het inladen is een dag nodig voor het transport naar Nieuwegein en een dag voor de opbouw van de kraan in Nieuwegein. Woensdag 12 september 2018 wordt besloten wanneer de plaatsing gebeurt: begin volgende week of eventueel in het weekend. Ook dat is afhankelijk van weersvoorspellingen. Houd de Facebookpagina Prinses Beatrixsluis en de website van Prinses Beatrixsluis in de gaten voor updates en het andere nieuws over de aanleg van de 3e kolk Beatrixsluis en verbreding Lekkanaal.
Lokale verkeersbrug beschikbaar
Deze deuren komen in de deurkassen van het binnenhoofd van de sluis aan de kanaal/brugzijde. De lokale verkeersbrug is op de inhijsdagen beschikbaar voor voorbijgangers om een kijkje te nemen. Ook fietsers kunnen passeren. De plaatsing van deze 2 deuren gaat volgens dezelfde methode als in augustus. Ook nu met behulp van een kraan die is verankerd aan een ponton. Het optillen gebeurt op dezelfde plek aan de kant van de Lek. Verschil met sluisdeuren 1 en 2 is dat deze 2 deuren ook de gehele 3e kolk in lengterichting, dus 300 m extra, afleggen.
Langzaam en precies
Net als bij de eerste 2 deuren, zal het verloop van de operatie langzaam gaan. Dat geldt voor zowel het ophijsen uit de duwbak, als het manoeuvreren over het buitenhoofd en de hele 3e kolk heen naar het binnenhoofd bij de brug, als voor het aflaten van de deur in de deurkas. Ook dat is een enorm precisiewerk omdat de deur exact in balans moet blijven. Omdat dit een bijzondere operatie is, waarbij de veiligheid voorop staat en ook de waterstand op de Lek en weersomstandigheden van invloed kunnen zijn, kan de datum en het verloop van de hijsoperatie nog verder wijzigen. Houd daarvoor de sites van Rijkswaterstaat in de gaten.
Toegankelijkheid en livestream 3e kolk Beatrixsluis
De lokale verkeersbrug is toegankelijk, maar de brug en de directe omgeving zijn op de inhijsdagen anders dan gebruikelijk ingericht. Rijkswaterstaat en Sas van Vreeswijk zijn met enkele medewerkers aanwezig om een goed en veilig verloop op en bij de brug te begeleiden. Volg alstublieft altijd hun aanwijzingen en die van eventuele verkeersregelaars op. De plaatsing is ook digitaal te volgen. Tijdens beide dagen is er op deze website een livestream en plaatst Rijkswaterstaat op de Facebookpagina Prinses Beatrixsluis regelmatig foto’s en updates over het verloop. Komt u ter plekke kijken, kom dan indien mogelijk met de fiets.
Waarom 4 deuren?
De 3e kolk heeft straks 4 sluisdeuren in totaal, 2 aan iedere kant. Het voordeel hiervan is dat als een deur defect of in onderhoud is, er altijd nog een 2e deur in bedrijf is en het schutten gewoon door kan gaan. Reparatie en gepland onderhoud kunnen bovendien dankzij het rolsysteem in de deurkas gebeuren, de deur hoeft daarvoor niet op transport. Ander voordeel is het Schutten XL: bij gebruik van de 2 buitenste sluisdeuren, is de kolk 300 m lang en kunnen er 2 schepen van ieder 135 m tegelijk worden geschut. Dat is efficiënt en scheelt straks wachttijd.
Verbreding met 3e kolk verbetert doorstroom binnenvaart
De Prinses Beatrixsluis is de grootste monumentale binnenvaartsluis van Nederland en ligt in het Lekkanaal. Dit kanaal is de belangrijkste rechtstreekse verbinding tussen de havens van Rotterdam en Amsterdam. Omdat steeds meer schepen het Lekkanaal gebruiken, dreigt de Prinses Beatrixsluis een knelpunt te worden. Daarom zorgt Sas van Vreeswijk in opdracht van Rijkswaterstaat voor de aanleg van de 3e kolk Beatrixsluis en de verbreding van het Lekkanaal.
Bron: Rijkswaterstaat
Dit artikel heeft tot nu toe 0 reacties.
Laat uw reactie achter.