Transportbedrijven in de EU moeten zich voorbereiden op nieuwe voorschriften voor voertuigveiligheid in Frankrijk


Bedrijven in de EU die in Frankrijk goederen over de weg vervoeren, worden gewaarschuwd dat zij zich moeten houden aan de op 1 januari ingevoerde nieuwe veiligheidsvoorschriften, of anders een boete riskeren.

De nieuwe wetgeving is van toepassing op alle voertuigen in Frankrijk die meer dan 3,5 ton wegen, ongeacht of ze voor goederentransport of het vervoer van passagiers worden gebruikt. Voertuigen moeten aan weerskanten en aan de achterkant een duidelijk zichtbare sticker hebben die anderen laat waar de dode hoeken van het voertuig zich bevinden. Daarnaast moeten motorvoertuigen zijn voorzien van een of meerdere indirecte veiligheidssystemen om het zicht te verbeteren, zoals spiegels, met een gezichtsveld zonder dode hoeken die een voertuig dat gaat inhalen aan het zicht kunnen onttrekken. De bedieningselementen voor dergelijke apparaten moeten bovendien makkelijk bereikbaar zijn voor de bestuurder wanneer het voertuig in beweging is.

Campagnevoerders en experts op het gebied van verkeersveiligheid verwelkomen de nieuwe voorschriften. Ze waarschuwen transportbedrijven echter dat spiegels alleen niet genoeg zijn om dode hoeken te voorkomen.

Huib Slijkhuis van Brigade Electronics BV, een toonaangevende leverancier van veiligheidssystemen voor commerciële voertuigen, zegt hierover:

“Deze wetgeving is een welkome verandering. Het is echter belangrijk dat bedrijven inzien dat het gebruik van alleen spiegels niet voldoende is om dode hoeken te elimineren. In dat geval kunnen ze volgens de nieuwe voorschriften daarom nog steeds een boete krijgen. Wij raden aan diverse technologieën in te zetten om voertuigveiligheid te verbeteren, zoals de DVS Safe System-kits van Brigade. Zo weten bedrijven dat ze voldoen aan de wetgeving binnen heel Europa en dat bestuurders volledig zicht hebben op de omgeving rondom hun voertuig.”

Deze kits, die in twee verschillende varianten verkrijgbaar zijn (één voor gewone vrachtwagens en een voor trucks met aanhangwagen), bestaan uit zijcamera’s, ultrasone sensoren voor de rechterkant van het voertuig en een waarschuwingsalarm dat wordt geactiveerd wanneer het voertuig afslaat. Beide kits voldoen aan de Direct Vision Standard van Londen en alle relevante regionale wetten in de EU, wat betekent dat wagenparkbeheerders ervan op aan kunnen dat de systemen aan alle wettelijke vereisten voldoen.

Eén bedrijf dat met succes voertuigveiligheidssystemen in zijn betonmixers heeft geïnstalleerd, is Lafarge. Verkeersongevallen zijn een groot zorgpunt voor de bouwsector. Het bedrijf koos daarom voor een proactieve benadering en heeft ultramoderne veiligheidstechnologie in zijn voertuigen geïnstalleerd om incidenten in het verkeer en op werkterreinen te voorkomen.

Naast bbs-tek® White Sound, het achteruitrijalarm van Brigade, heeft Lafarge tevens Backeye®360 geïnstalleerd – het intelligente camera-/monitorsysteem van Brigade dat dode hoeken elimineert door de bestuurder een compleet beeld van de omgeving rondom het voertuig te geven.

Othmane Jennane, president van Trans Route Béton, dat de technologie van Brigade op de voertuigen van Lafarge heeft geïnstalleerd, zegt hierover:

“Bestuurders hebben in een oogopslag een volledig beeld van de omgeving rondom het voertuig, zonder dode hoeken, en de gemoedsrust dat voetgangers ook door het White Sound® achteruitrijalarm worden gewaarschuwd. Het zorgt voor absolute veiligheid.”

Dit artikel heeft tot nu toe 0 reacties.
Laat uw reactie achter.