Scaldis hijst Noors fregat uit fjord met unieke Double Duo Lift-methode


Scaldis Salvage & Marine Contractors NV, het Belgische dochterbedrijf van Jan De Nul Group, Herbosch-Kiere en DEME, heeft zondag samen met BOA Offshore de berging van het Noorse fregat KNM Helge Ingstad succesvol afgerond.

Scaldis ontwikkelde speciaal voor dit project een revolutionaire hijsmethode door haar twee zware hijsschepen Rambiz en Gulliver te combineren.

Het Noorse fregat kwam in aanvaring met de tanker Sola TS op 8 november vorig jaar in de buurt van Bergen en zonk op de schuine helling van een fjord. De Noorse marine deed een beroep op de expertise van Scaldis en BOA Offshore om het wrak te bergen.

Revolutionaire hijsmethode

Scaldis heeft speciaal voor dit project een revolutionaire hijsmethode ontwikkeld door haar twee zware hijsschepen te combineren: Rambiz, met twee kranen en een totaal hijsvermogen van 3.300 ton, en het nieuwe hijsschip Gulliver, eveneens met twee kranen en een totaal hijsvermogen van 4.000 ton. Met deze unieke “Double Duo Lift”-methode beschikt Scaldis over een gecombineerde totale hijscapaciteit van 7.300 ton.

Hierdoor kon het 133 meter lange en 5.500 ton zware fregat in één stuk gehesen worden. Doordat de vier kranen synchroon werken, is het namelijk mogelijk om het wrak in één ononderbroken operatie te hijsen en naar een horizontale positie te brengen.

Succesvolle berging met afzinkponton

Tijdens de wintermaanden werden raketten en brandstof verwijderd uit het fregat, en installeerden duikers 16 hijskettingen onder het wrak om het schip uit het water te kunnen hijsen.

Om het fregat veilig en volledig uit het water te krijgen, werd het getransporteerd, hangende in de kraanhaken van de zware hijsschepen naar de dichtstbijzijnde haven en daar op een afzinkponton geplaatst. Dit gedeeltelijk afgezonken ponton werd later ontballast om terug boven de waterlijn te komen met de Helge Ingstad erop, steunend in het midden. Gedurende deze operatie stabiliseerden de hijskranen het schip tot alle zeevastingen werden aangebracht om het vervolgens te transporteren.

Frank Elskens, General Manager Scaldis Salvage & Marine Contractors NV: “Dankzij de volledige toewijding en expertise van onze teams ter plaatse en alle betrokken partijen was deze bergingsoperatie een groot succes.”

Bron: Jan De Nul

Dit artikel heeft tot nu toe 0 reacties.
Laat uw reactie achter.