PTC aan Minister Harbers: binnenvaartondernemers van de Particuliere Transport Coöperatie zien de drooglegging van het Julianakanaal als een brevet van onvermogen


Want als er iets een voorbeeld is waar RWS samen met het Ministerie van I&W het bewijs leveren dat ze niet op hun taak berekend zijn, dan is het wel nu bij het besluit tot drooglegging van het Julianakanaal, zo stelt de PTC.

Het besluit is al genomen voordat de uitslag van de, toegezegde economische impact analyse, bekend is geworden. Alle uit het bedrijfsleven aangedragen alternatieven zijn genegeerd of naast zich neergelegd. De ervaring leert dat waar nu gesproken wordt over 5- 8 maanden afsluiting, dit soort projecten altijd uitlopen. Wij houden al rekening met een afsluiting van een jaar. Dit alles door onjuiste keuzes in uitvoering en dat RWS al jaren voor een dubbeltje op de eerste rang wil, of moet, zitten en de kennis grotendeels is weggevloeid. In ieder geval gaan de ondernemers de rekening betalen. De nadeelcompensatieregeling waarnaar verwezen wordt, dekt de lading nooit. Want hoeveel werk vloeit er zo weer terug naar de weg op de toch al drukke wegen naar het Zuiden? En wie kan garanderen dat de omvaarroute wel beschikbaar blijft? Enige afstemming tussen NL (Juliankanaal) en B(Oosterweel) heeft kennelijk niet plaatsgevonden, want beiden verwijzen naar elkaars vaarweg als mogelijke omvaarroute. In een “worst case”-scenario zijn Zuid-Limburg en de bedrijven langs de Belgische Maas voor een langere periode niet bereikbaar via een hoofdvaarweg. Als wij niet per schip aan- of afleveren zullen sommigen producties stilvallen en/of bedrijven zelfs omvallen. De transporten die wij voor hen uitvoeren zijn wij dan voorgoed kwijt en zal de binnenvaart diep raken. Hoe triest is het dat wij nu in een binnenvaartland dat Nederland toch heet te zijn, genoodzaakt zijn om juridische vervolgstappen niet uit te kunnen sluiten?

Dit alles doordat “Good housekeeping” al decennia niet meer in het woordenboek staat bij uw Ministerie van I&W en/of Rijkswaterstaat. Wanneer gaat de overheid zijn/haar zorgplicht voor een robuust vaarwegennetwerk weer oppakken?

Dit artikel heeft tot nu toe 0 reacties.
Laat uw reactie achter.