Plaatsling van de eerste staalkolom voor een nieuw Maersk X-Dock Warehouse op Maasvlakte II


“Het is de start van de bouw van een Maersk-magazijn dat zich aanzienlijk zal onderscheiden in ons Europese portfolio van distributiecentra”, zegt Jens-Ole Krenzien, Managing Director Maersk Area North Europe Continent (Benelux, Duitsland, Polen, Oostenrijk, Zwitserland)

Oppervlakte van het magazijn: 23.000 m² met 120 dokken

Nieuwe banen gecreëerd: ca. 175 (60 witte boorden en 115 blauwe boorden).

De uitvoering van de bouw van dit magazijn gaat snel: het zal binnen ongeveer 12 maanden na het verlenen van de bouwvergunning worden gerealiseerd. De oplevering van het magazijn zal half december zijn en de activiteiten beginnen eind 2023 en in januari 2024.

Arcadis zijn de architecten en Cordeel is het bouwbedrijf.

Waarom is het uitstekend? It is de combinatie van de functies, die dit project zo speciaal maken:

• Het ligt direct aan een terminal op Maasvlakte II, in het hart van Europa’s grootste haven.
• Het magazijn heeft zijn directe interne wegverbinding met de terminal. En het heeft direct toegang voor uitgaande zendingens door truck.
• Het is op maersk’s eigen APM Terminal, wat betekent dat Maersk de volledige controle heeft over de activiteiten en indien nodig de lading van een klant kan versnellen.
• Direct link naar het STAR depot dat perfect is voor tijdelijke opslag van volle of lege containers.
• Het magazijn biedt goede toegang tot diverse andere terminals in de haven en tot het Maersk flow warehouse netwerk in heel Europa.
• Ik zal ook een vollediggebonden douaneomgeving aanbieden plus een speciale ruimte voor Value Added Services.

“Het nieuwe magazijn maakt een supersnelle en ongeëvenaarde levering van containers binnen enkele uren na aankomst van het schip mogelijk”, zegt Jens-Ole Krenzien.

Maersk heeft zichzelf ambitieuze doelen gesteld voor het koolstofvrij maken van logistiek op land, oceaan en in de lucht. Daarom zullen alle toekomstige activa met een zeer lage uitstoot van broeikasgassen zijn. Ons nieuwe x-dock magazijn in Rotterdam wordt gebouwd volgens de BREEAM Excellent duurzaamheidsstandaard. Bovendien zullen we profiteren van een koelmagazijn dat naast het crossdock is gepland. De restwarmte van de toekomstige koelcel zullen we hergebruiken in het x-dock magazijn. Dit bespaart jaarlijks meer dan 200.000 Kilo- Watt-uren aan elektriciteit.

“We zullen in staat zijn om elke stap van aankomst van het schip, het lossen van de lading, de afhandeling in het x-dock en een naadloze verbinding met het optimale achterlandtransport op elkaar af te stemmen. Dit garandeert eenbetrouwbare, duurzame en veilige achterlandverbinding voor onze klanten en een betrouwbare just-in-time levering”, aldus Jens-Ole Krenzien.

Dit artikel heeft tot nu toe 0 reacties.
Laat uw reactie achter.