Plaatsing bewegende zakdeur laatste bouwsteen Zoutdam IJmuiden


De laatste bouwsteen van Zoutdam IJmuiden, de beweegbare zakdeur, is op zijn plek tussen de pijlers van de zoutdam gehesen.

Deze deur maakt het mogelijk voor onderhoudsschepen van Rijkswaterstaat om de zoutdam te passeren, bijvoorbeeld om onderhoud uit te voeren aan het Spui- en Gemaalcomplex IJmuiden.

Ook zijn 4 noodschotten getest, die tijdelijk de plaats van de zakdeur kunnen innemen, wanneer deze voor onderhoud uit de constructie moet worden gehaald.

De werkzaamheden waren over 2 dagen verdeeld. Eerst is de deur geplaatst. Voor het plaatsen is de HEBO-Lift 5 ingezet. Dit is een drijvende ponton met een kraan, die 160 ton kan hijsen.

Na het plaatsen van de deur zijn de vier noodschotten getest. De noodschotten zijn ook van staal en dienen als tijdelijke vervanging van de zakdeur wanneer deze in onderhoud is of in het geval van een calamiteit.

Als de deur gekoppeld is aan het hydraulisch bewegingswerk, begint een uitgebreide testfase, die tot eind 2024 duurt.

Stalen deur

De zakdeur, die is geproduceerd en geplaatst door onderaannemer SPIE, is van staal en heeft een kenmerkende buisconstructie aan de achterzijde voor extra versteviging. De deur is 27 m breed, 7,5 m hoog en 4 m diep en weegt ongeveer 80.000 kg.

De deur is lekdicht om te voorkomen dat zoutwater weer terugstroomt richting het Noordzeekanaal. Door twee hydraulische cilinders kan de deur op en neer bewegen. De bediening gebeurt ter plekke op de locatie van de zoutdam.

Afvoer zoutwater

We bouwen de zoutdam omdat via Zeesluis IJmuiden veel meer zoutwater het Noordzeekanaal instroomt dan via de Noordersluis. De zoutdam is een soort brievenbus om het zoute water weer af te voeren. Dit is nodig omdat zoutwater negatieve effecten heeft op de natuur, land- en tuinbouw en ons drinkwater.

Omdat zoutwater zwaarder is dan zoetwater, zakt het zoute water naar de bodem. Door een opening onderin de zoutdam stroomt het zoute water via het Spui- en Gemaalcomplex IJmuiden terug naar zee.

Bron: Rijkswaterstaat

Dit artikel heeft tot nu toe 0 reacties.
Laat uw reactie achter.