Overname Evolution Terminals door LBC versterkt koppositie North Sea Port in energietransitie


LBC Tank Terminals heeft de volledige overname van het Vlissingse Evolution Terminals afgerond.

LBC zal zijn nieuwe vestiging verder uitbouwen tot draaischijf voor opslag en distributie van duurzame producten voor de energietransitie. Dat ligt volledig in lijn met de ambities van North Sea Port.

Evolution Terminals had al plannen voor de bouw van een gloednieuwe tankterminal voor hernieuwbare energieproducten in Vlissingen. LBC zal de plannen, die met North Sea Port al waren uitgewerkt, verderzetten.

Gloednieuwe tankterminal met zeevaart en binnenvaart

Hiermee investeert LBC in de bouw van een nieuwe terminal voor de behandeling en opslag van duurzame producten die bijdragen tot de energietransitie, zoals groene waterstof, ammonia, methanol, biobrandstoffen en CO2. Die ultramoderne terminal komt dicht bij de toegang van de Sloehaven in Vlissingen, aan diep water. Daar zal LBC grote ammoniatankers van de nieuwste generatie kunnen ontvangen. In een eerste fase zal het tankpark een capaciteit van 150.000 m³ krijgen.

Voor het transport komen er twee steigers voor zeeschepen en drie voor binnenvaartschepen. Ook aansluitingen op het spoor- en pijpleidingennetwerk staan gepland. Tegen eind 2028 zal LBC Vlissingen zijn activiteiten kunnen opstarten.

Realisatie voor een gloednieuwe tankterminal voor hernieuwbare energie

“Meer dan een mijlpaal”

Het project zal de positie van North Sea Port in Vlissingen als draaischijf voor de productie, behandeling en distributie van duurzame producten een bijkomende duw in de rug geven. Het draagt ook bij tot de ambitie van North Sea Port om tegen 2050 klimaatneutraal te worden. In die energietransitie zal waterstof een belangrijke hefboom zijn.

“Deze overname is voor LBC meer dan een mijlpaal”, onderstreept CEO Frank Erkelens. “Het is een duidelijk bewijs van ons voornemen om een koploper te zijn in de energietransitie. Met dit project investeren we in een groenere toekomst voor Nederland, Noordwest-Europa en regio’s daarbuiten.”

“Deze investering in een vloeibare terminal voor koolstofarme waterstof markeert een belangrijke stap in de uitbreiding van het waterstofcluster binnen North Sea Port en draagt bij aan de energietransitie in Nederland en daarbuiten”, beaamt Maarten den Dekker, Chief Sustainability and Digital Officer van North Sea Port. “De terminal, die in 2028 klaar moet zijn en inclusief een kraker, geeft een substantiële impuls aan de ontwikkeling van het waterstofnetwerk in de regio, en zowel in Nederland als in België. Met deze nieuwe terminal versterkt North Sea Port haar positie als grootste waterstofhub in de Benelux en onderstreept daarmee haar leidende rol in de energietransitie.”

Het Rotterdamse LBC realiseert hiermee een achtste terminal en versterkt door de overname van zijn aanwezigheid in het Belgisch-Nederlandse deltagebied. LBC heeft al terminals in Rotterdam, Antwerpen en US Gulf Coast en krijgt nu voet aan de grond in North Sea Port.

Dit artikel heeft tot nu toe 0 reacties.
Laat uw reactie achter.