Op 11 oktober 2024 is de Nieuwe Sluis in Terneuzen feestelijk geopend door Zijne Majesteit Koning Willem-Alexander en Zijne Majesteit Koning Filip.
Met een druk op de knop gaven zij de MV Bregaglia het sein om als eerste schip door de Nieuwe Sluis te varen.
De bulkcarrier voer onder tromgeroffel en met rookkometen in de kleuren van de Nederlandse en Belgische vlag de Nieuwe Sluis uit, op weg naar Gent. Het is het grootste schip dat ooit richting Gent voer.
Nieuwe Sluis bij Terneuzen
De Nieuwe Sluis is 427 m lang, 55 m breed en 16,44 m diep. De sluis is geschikt voor grote zeeschepen tot 366 m lang, 49 m breed en 14,5 m diep. De Nieuwe Sluis is gebouwd binnen het bestaande sluizencomplex in Terneuzen, in het havengebied van North Sea Port. De Middensluis, sinds 1910 in gebruik, maakte plaats voor de Nieuwe Sluis.
Noordzeesluizen
De Nieuwe Sluis maakt samen met de Westsluis en de Oostsluis deel uit van de Noordzeesluizen. In 2023 passeerden 56.000 schepen dit sluizencomplex. Naar verwachting groeit dit aantal tot 96.000 in 2040. Het sluizencomplex ligt dicht bij de binnenstad van Terneuzen. Behalve dat schepen het complex passeren, is het sluizencomplex een belangrijke ontsluitingsroute voor wegverkeer.
Daarnaast maakt de Nieuwe Sluis onderdeel uit van de primaire waterkering. De Nieuwe Sluis ligt op 9,5 m boven NAP en is daarmee voorbereid op een stijging van de zeespiegel. De Nieuwe Sluis wordt ook gebruikt voor het spuien van overtollig water vanuit Vlaanderen via het Kanaal Gent-Terneuzen.
Aanleg Nieuwe Sluis bij Terneuzen
De aanleg van de Nieuwe Sluis startte in 2017 en wordt in 2024 afgerond. Tijdens de bouw kon het (vaar)wegverkeer grotendeels doorgaan. De capaciteit van het sluizencomplex bleef dankzij het tijdelijke Kapitein Rooiboskanaal nog tot oktober 2021 op peil.
Het wegverkeer kreeg tijdens de bouw te maken met diverse wegomleggingen en snelheidsbeperkingen, maar ondervond verder weinig hinder van de bouw. Bewoners van de binnenstad van Terneuzen kregen te maken met geluid- en trillinghinder als gevolg van de bouw.
Het gebruik van explosieven in maart 2022 voor de sloop van de Middensluis leidde tot schade aan bebouwing in de binnenstad en een honderdtal schadeclaims van bewoners. Na een grondige evaluatie van deze gebeurtenis werd de werkwijze voor de sloop van de Middensluis aangepast. Ook de schades zijn inmiddels afgehandeld.
Testen en oefenen na officiële opening
Na de officiële opening van de Nieuwe Sluis volgt nog een periode van testen en oefenen voordat de sluis in gebruik genomen wordt. Deze periode van ‘inleren’ neemt naar verwachting enkele maanden in beslag.
Opdrachtgever Nieuwe Sluis bij Terneuzen
De Nieuwe Sluis is gebouwd in opdracht van de Vlaams-Nederlandse Scheldecommissie (VNSC), een samenwerkingsverband van het Nederlandse ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en het Vlaamse Departement Mobiliteit en Openbare Werken. In opdracht van de VNSC heeft aannemersconsortium Sassevaart (bestaande uit BAM Infra, Stadsbader Contractors, DEME, Van Laere en Equans) de sluis gebouwd.
Sassevaart is de komende 2 jaar ook verantwoordelijk voor het onderhoud. De totale kosten van de bouw van de Nieuwe Sluis bedragen afgerond 1,2 miljard euro. Nederland draagt hieraan inclusief een regionale bijdrage afgerond 295 miljoen bij. Vlaanderen betaalt de overige kosten. Het havenbedrijf North Sea Port draagt bij in het Vlaamse deel.
Het project is met een bijdrage van 48 miljoen medegefinancierd vanuit het CEF-fonds (Connecting Europe Facility) van de Europese Unie.
Bron: Rijkswaterstaat
Dit artikel heeft tot nu toe 0 reacties.
Laat uw reactie achter.