De transportsector bevindt zich middenin een grote verandering, met nieuwe regelgeving die erop gericht is onze wegen veiliger en onze activiteiten groener te maken.
Naarmate deze veranderingen op ons afkomen, is het belangrijk voor ons allemaal in de branche om echt te begrijpen wat ze betekenen en hoe we ze in kansen kunnen omzetten. In deze blog wil ik graag enkele gedachten delen over het navigeren door deze belangrijke wetswijzigingen die we zien.
TPMS-regelgeving: een stap naar meer veiligheid
De introductie van bandenspanningscontrolesystemen (TPMS) voor trailers vanaf 6 juli 2024 is een grote stap voorwaarts op het gebied van verkeersveiligheid. Volgens de regelgeving moeten alle trailers die na deze datum worden geregistreerd, zijn uitgerust met TPMS-technologie. Deze technologie waarschuwt chauffeurs wanneer de bandenspanning te laag is, waardoor klapbanden worden voorkomen. Immers, wanneer je dat waarschuwingslampje op je dashboard ziet, negeer je het toch niet? En het gaat niet alleen om veiligheid – een lage bandenspanning verhoogt ook het brandstofverbruik, dus TPMS helpt brandstofkosten te besparen en de milieueffecten te verminderen.
De grote vraag is: wie controleert of de TPMS is geïnstalleerd en correct werkt na registratie en tijdens de levensduur van het voertuig? Zal het onderdeel uitmaken van de APK of zal een ander proces dit regelen? Op dit moment zijn de praktische details nog wat vaag, wat het lastig maakt voor transporteurs om zich voor te bereiden. We hebben dit eerder gezien, bijvoorbeeld toen het verboden werd om tijdens het rijden een mobiele telefoon te gebruiken. Het duurde even voordat de handhaving werd aangescherpt, maar toen dat eenmaal gebeurde, pasten we ons allemaal aan. Hopelijk gebeurt hetzelfde hier, maar het is wel iets om in de gaten te houden.
VECTO-regelgeving: de impact op trailers
VECTO-regelgeving, die het energieverbruik van voertuigen meet, wordt al toegepast op vrachtwagens en het ziet ernaar uit dat trailers de volgende zijn. Wat betekent dit? De VECTO-wetgeving die over vijf jaar van kracht wordt, zal vereisen dat fabrikanten een CO₂-uitstootreductie van 10% voor trailers (ten opzichte van 2020) realiseren, wat tot gevolg kan hebben dat de prijzen van trailers stijgen. Dit draait allemaal om het verminderen van de milieu-impact, wat op papier geweldig klinkt. Maar hier is het ding: trailers produceren zelf geen directe emissies (behalve koeltrailers vanwege hun motor). De wetgeving zou zich moeten richten op vrachtwagens en koeltrailers met motoren die CO₂ uitstoten, terwijl tegelijkertijd het gebruik van e-trailers wordt gestimuleerd.
Door zich te concentreren op gewicht en aerodynamica voor trailers die geen CO₂ uitstoten, riskeren de regelgeving onbedoelde problemen te veroorzaken. Als trailers bijvoorbeeld te licht worden, kunnen transporteurs ze wellicht nog meer beladen, wat de milieuvoordelen teniet kan doen. Met andere woorden, lichtere trailers zouden transporteurs kunnen aanmoedigen om het laadvermogen te verhogen, wat de vermindering van brandstofverbruik en emissies door het verminderde gewicht van de trailer mogelijk kan compenseren. En laten we het spoorvervoer niet vergeten – trailers die te aerodynamisch zijn, passen mogelijk niet meer op treinen, wat een stap achteruit is, omdat dit betekent dat er meer moet worden vertrouwd op minder efficiënt en minder duurzaam wegtransport. Ongeveer 30% van de trailers is geschikt voor spoorvervoer, dus dat is een belangrijk punt! De snellere slijtage van lichtere trailers zou ook leiden tot vaker vervangen, wat leidt tot een hoger verbruik van middelen en meer afval.
Deze onbedoelde gevolgen onderstrepen de dringende noodzaak aan een evenwichtige aanpak – een aanpak die zich richt op voertuigen die CO₂ uitstoten, zoals vrachtwagens en koeltrailers, terwijl tegelijkertijd wordt gegarandeerd dat duurzaamheidsinspanningen voor trailers rekening houden met hun volledige levenscyclus en operationele context.
Uitdagingen en kansen met Algemene Periodieke Keuring (APK)
De APK is een verplichte technische keuring voor trailers, vereist in alle EU-lidstaten. Hoewel essentieel voor de veiligheid, is het huidige systeem omslachtig. De keuring moet namelijk worden uitgevoerd in het land waar de trailer is geregistreerd. Dit is vooral voor internationaal opererende bedrijven erg inefficiënt. Het kost niet alleen onnodig veel tijd, maar is ook nog eens slecht voor het milieu door de extra kilometers die gereden moeten worden.
De EU Mobility Package die in februari 2022 is ingevoerd, vereist dat vrachtwagens elke acht weken terug moeten naar hun registratieland. Dit helpt zwarte regelnaleving te waarborgen, maar kan tijdelijk leiden tot tekorten aan materieel in toeleveringsketens en hogere uitstoot. Gelukkig geldt deze regel niet voor trailers, wat meer flexibiliteit biedt bij grensoverschrijdend transport. Echter, de verplichting om de APK alleen uit te voeren in het registratieland van de trailer blijft een uitdaging en beperkt de efficiëntie. Er moet toch een betere oplossing te vinden zijn!
Gelukkig is er steeds meer steun voor de wederzijdse erkenning van APK-normen in heel Europa. De Belgische en Nederlandse overheden lopen hierbij voorop. Zo voert een Belgische keuringsinstantie al APK’s uit voor in Nederland geregistreerde trailers. Daarnaast werken Nederland en Spanje samen aan een proefproject met deze aanpak, wat hun gezamenlijke inzet voor veiligere en efficiëntere keuringen van trailers onderstreept. Deze slimme initiatieven zijn een cruciale stap op weg naar de wederzijdse erkenning van APK’s en tonen aan dat dit effectief is voor het waarborgen van naleving, terwijl onnodige kilometers en CO₂-uitstoot worden verminderd.
Organisaties zoals de European Transport Board (ETB) en de Technical Road Transport Association (TRTA) leveren ook waardevolle inzichten die de noodzaak onderstrepen om de huidige normen te heroverwegen. Stel je eens voor dat je trailer in de toekomst in elke lidstaat gekeurd kan worden. Dat zou het leven voor transporteurs makkelijker maken, de uitstoot verminderen en de efficiëntie verhogen. Klinkt als een win-winsituatie!
Technologie inzetten voor naleving
Innoveren op het gebied van technologie is essentieel om bij te blijven met de veranderende regelgeving. De huidige procedures voor de APK vereisen dat het voertuig fysiek aanwezig is bij de keuringsinstantie voor inspectie. Door digitale oplossingen te implementeren kunnen we deze barrière omzeilen. Telematica bijvoorbeeld, stelt je in staat om op afstand de prestaties van je voertuigen te monitoren, of het nu gaat om bandenspanning of remrendement. Dit helpt niet alleen met naleving, maar verhoogt ook de veiligheid en zorgt voor een soepele bedrijfsvoering door geografische beperkingen weg te nemen.
Een goed voorbeeld van innovatieve technologie in de praktijk is te vinden in het Verenigd Koninkrijk. Daar is de integratie van EBPMS-technologie (Electronic Brake Performance Monitoring System) in wetgeving mogelijk gemaakt, wat leidt tot gestroomlijnde inspecties en een betere naleving van veiligheidsnormen. Hoewel deze technologieën veelbelovend zijn, worden ze nog geconfronteerd met uiteenlopende regelgeving in verschillende landen. Zo heeft deze technologie in Duitsland wel al voet aan wal gekregen, maar is dat in Nederland nog niet het geval.
Laten we nu eens naar elektrificatie kijken. Dit is bijna de standaard geworden voor last-mile bezorging en transporteurs in onze branche willen graag die kant op, maar de infrastructuur is ontoereikend, vooral in dunbevolkte gebieden. Dit kan de logistiek en efficiëntie verstoren. Daarnaast is een van de grootste uitdagingen voor vlooteigenaren het ontwikkelen van een solide financiële businesscase voor de overstap naar elektrische voertuigen. De hoge initiële kosten van elektrische voertuigen en de benodigde laadvoorzieningen kunnen voor veel bedrijven een obstakel vormen.
Het is belangrijk op te merken dat elektrische voertuigen geen CO₂-uitstoot produceren, waardoor ze een schonere optie zijn in vergelijking met traditionele voertuigen. Hoewel voertuigen op biobrandstoffen wel helpen de uitstoot te verminderen, produceren ze nog steeds CO₂. Technologische ontwikkelingen verbeteren weliswaar snel de levensduur van batterijen en de laadsnelheden, maar regelgeving kan deze ontwikkelingen vaak niet bijbenen. Om bredere adoptie te ondersteunen, moeten overheden meer investeren in laadinfrastructuur en incentives aanbieden om de financiële last voor bedrijven te verlagen. Het aanpakken van deze kwesties is cruciaal om elektrificatie tot een levensvatbare en efficiënte optie voor de sector te maken. Naarmate we vooruitgaan, zien we nieuwe modellen in onze branche die de risico’s voor transporteurs verkleinen.
Een blik vooruit: nieuwe regelgeving en strategische voorbereiding
Er staan grote veranderingen op stapel, met name VECTO voor trailers en de drang naar elektrificatie. Het idee dat trailerprijzen kunnen verdubbelen door VECTO-regelgeving is zorgwekkend, en dan hebben we het nog niet eens over de infrastructurele uitdagingen die gepaard gaan met elektrificatie. Om deze veranderingen te navigeren, moeten bedrijven beginnen met het beoordelen van hun huidige vloot en bedrijfsvoering op VECTO-naleving en elektrificatiereadiness. Investeren in personeelstraining en nieuwe technologieën is daarbij cruciaal. Samenwerking met partners in de branche kan helpen om uitdagingen aan te pakken, terwijl planning voor infrastructuurupgrades en budgettering voor potentiële kostenstijgingen zorgen voor een soepele overgang. Proactieve stappen nu zullen bedrijven helpen om concurrerend te blijven en te voldoen aan toekomstige duurzaamheidsnormen.
Praktische oplossingen met directe impact
Hoewel al deze hightech-toestanden spannend zijn, kunnen soms de eenvoudigste en meest praktische oplossingen de grootste impact hebben. Wist je dat lucht een van de meest vervoerde ‘goederen’ ter wereld is? Dit komt omdat er zoveel trailers leeg terugrijden. Als we die trailers in plaats daarvan met goederen zouden kunnen vullen, zouden we grote stappen kunnen zetten op het gebied van duurzaamheid. Om dat te bereiken, is echter een betere samenwerking tussen transporteurs in heel Europa nodig. Afzondering is funest voor mogelijkheden, en samenwerking is de duidelijke weg voorwaarts. En met de huidige grote chauffeursschaarste (samen kampen de EU, Noorwegen en het Verenigd Koninkrijk volgens de IRU met een tekort van ongeveer 230.000 chauffeurs!), is efficiëntie belangrijker dan ooit. En wat dacht je van Super Eco Combi’s – twee trailers getrokken door één truck? Dit zou de capaciteit met 100% kunnen verhogen, de uitstoot met 40% kunnen verlagen en helpen bij het chauffeurstekort. Aangezien de Eco Combi vrachtwagens een succes zijn geworden, is het dan ook niet zo gek te verwachten dat de Super Eco Combi op grotere schaal zal worden ingezet. Als we deze oplossingen op bepaalde Europese wegen kunnen uitrollen met gekwalificeerde chauffeurs, zouden we snel winst kunnen boeken terwijl we aan de grotere, langetermijnveranderingen werken.
Uiteindelijk draait het bij het navigeren door de toekomst van transport allemaal om het vinden van de juiste balans. Onze branche staat erom bekend dat men snel kan schakelen en creatief is met oplossingen. Maar nu meer dan ooit moeten we op de hoogte blijven van wet- en regelgeving en slimme manieren vinden om uitdagingen om te zetten in kansen.
Dit artikel heeft tot nu toe 0 reacties.
Laat uw reactie achter.