Leasing: van kostenbesparing naar strategie in wagenparkbeheer


De transportsector staat nooit stil, zowel letterlijk als figuurlijk. Ontwikkelingen worden momenteel gedreven door schommelingen in de vraag naar trailers, technologische vooruitgang en een toenemende focus op duurzaamheid.

Naarmate bedrijven zich aanpassen aan deze veranderingen, worden lease- en huuropties steeds aantrekkelijker voor bedrijven die hun wagenparken efficiënt willen beheren.

Hoe verandert de vraag naar trailers?

In de afgelopen jaren is de vraag naar trailers sterk veranderd. Voor COVID-19 stimuleerden lage prijzen aankopen. Maar toen de pandemie toesloeg, brachten veel bedrijven om kosten te besparen hun traileraantallen terug. Nu hebben disrupties in de toeleveringsketen en materiaaltekorten leasing en huren tot verstandiger opties gemaakt om operationele consistentie te behouden. Deze verschuivingen weerspiegelen de cyclische aard van de markt.

Met een verwachte jaarlijkse groei van 7% in truckverhuur tussen 2024 en 2032, biedt leasing een flexibele oplossing voor het beheer van fluctuerende vraag zonder kapitaal vast te zetten in activa die in rustigere periodes stil kunnen staan. In een wereld waar onvoorspelbaarheid de nieuwe norm is, worden trailers steeds meer gezien als flexibele tools in plaats van vaste activa.

Benaderen verschillende sectoren leasing anders?

Leasevoorkeur wordt niet alleen gevormd door economische omstandigheden, maar ook door verschillen in sector en bedrijfsgrootte. Grote bedrijven kopen vaak hun voertuigen om volledige controle te houden. Aan de andere kant zijn er bedrijven die leasing prefereren omdat het hen helpt om ‘asset-light’ te blijven. Voor grotere bedrijven bieden leasing en huren ook een manier om te voldoen aan branchestandaarden en -voorschriften, aangezien aanbieders onderhoud en juridische vereisten afhandelen, zodat bedrijven zich kunnen concentreren op waar ze goed in zijn.

Voor kleine en middelgrote bedrijven, vooral die in dienstverlenende sectoren, is flexibiliteit de sleutel. Ze kiezen vaak voor leasing en huren, omdat het hen in staat stelt om de vlootgrootte aan te passen aan de vraag, wat nodig is om aan de verwachtingen van klanten te voldoen.

Leasing kan een praktische oplossing zijn voor bedrijven van alle groottes in verschillende sectoren die flexibiliteit en risicospreiding zoeken. Het stelt hen in staat om zich snel aan te passen aan veranderingen zonder de noodzaak van grote voorafgaande investeringen, wat vooral handig is in tijden van marktschommelingen.

Hoe vormt data moderne wagenparken?

Tegenwoordig betekent relevant blijven in transport het omarmen van data. Leasing is niet alleen meer het leveren van voertuigen; het is een toegangspoort geworden tot datagedreven oplossingen. Moderne wagenparken vertrouwen op telematica en real-time analyses om alles soepel te laten verlopen, of het nu gaat om het monitoren van de gezondheid van voertuigen of het voorspellen van onderhoudsbehoeften.

Bijvoorbeeld, tools die bandenspanning of motorprestaties monitoren kunnen problemen signaleren voordat ze uitmonden in kostbare uitval, waardoor zowel tijd als geld wordt bespaard. Naarmate we naar de toekomst kijken, zullen wagenparken net zo afhankelijk zijn van data als van brandstof. Bedrijven die nu in deze technologieën investeren, zetten zichzelf op het juiste pad voor succes, verminderen operationele kosten en zorgen ervoor dat hun voertuigen langer op de weg zijn. Leasing kan deze technologieën toegankelijker maken, waardoor bedrijven de mogelijkheid krijgen om te profiteren van datagedreven tools zonder de zware initiële investering.

Welke rol speelt duurzame energie in leasing?

De overgang naar duurzame energie speelt een belangrijke rol in de transportsector, niet alleen om zich aan te passen aan regelgeving, maar ook om relevant te blijven in een veranderend landschap. Maar dit is niet altijd eenvoudig. Elektrische, CNG (gecomprimeerd aardgas) en waterstofvoertuigen hebben hun voordelen op het gebied van duurzaamheid, maar ze brengen ook uitdagingen met zich mee, zoals hogere initiële kosten en beperkt bereik. Hier kan leasing een oplossing bieden. Het stelt bedrijven in staat om deze nieuwere, groenere opties uit te proberen met een lager financieel risico. Door samen te werken met leasingmaatschappijen die emissieloze voertuigen aanbieden, kunnen bedrijven blijven voldoen aan de ontwikkelende regelgeving en hun duurzaamheidsdoelstellingen in hun eigen tempo realiseren.

Over het algemeen, of je nu een klein bedrijf of een groot bedrijf bent, de druk om te innoveren en duurzamer te worden neemt alleen maar toe. Leasing en huren gaan niet alleen meer over kostenbesparing; ze worden strategische tools. In tijden van snelle regelgevende en marktwijzigingen biedt leasing bedrijven de flexibiliteit om zich aan te passen en risico’s te beheren. De echte vraag blijft: is je wagenparkbeheerstrategie gericht op kortlopende kostenbesparing, of bouw je aan langetermijnsucces?

Door: Gregory Roumain, Global Key Account Director bij TIP Group

Dit artikel heeft tot nu toe 0 reacties.
Laat uw reactie achter.