Kiellegging voor twee Belgische vissersschepen door Damen Maaskant Shipyards Stellendam


Door het groeiende optimisme binnen de Belgische vissersvloot, heeft Damen Maaskant Shipyards Stellendam op 8 oktober in Polen een kielleggingsceremonie gehouden voor twee boomkorkotters voor twee van haar Belgische klanten – Rederij Devan en Rederij Long Ships.

De nieuwe boomkorkotter voor Rederij Devan gaat Z21 Avanti heten. Het zusterschip voor Rederij Long Ships Z91 Franson. Toen eigenaar Steve Depaepe van Rederij Devan zich in 2018 ging oriënteren op de toekomst van zijn visserijbedrijf, resulteerden zijn gesprekken met Maaskant erin, dat één hoogefficiënt schip rendabeler zou zijn dan de twee minder efficiënte schepen die hij nu in de vaart heeft. Het besluit van eigenaar Eddie Cattoor om in een nieuw vissersschip te investeren was gebaseerd op andere factoren. “We keken al wat langer uit naar nieuwbouw. Nu is de tijd rijp. De visprijzen en quota zijn naar tevredenheid, de gasolieprijs is redelijk en ons huidige vaartuig is aan vervanging toe. Kortom, een goede tijd om te investeren.”

De twee nieuwe schepen zijn gebaseerd op het BT3808-model. De BT3808 is dankzij haar specificaties die voldoen aan de door het Belgian Maritime Inspectorat (BMI) vastgestelde toegestane lengte en tonnage, perfect geschikt voor deze twee ervaren visserijbedrijven. Het basisontwerp is in samenwerking met SIP Marine aangepast om het brandstofverbruik omlaag, en de trekkracht omhoog te krijgen.

“Het doel is een zo hoog mogelijk rendement te bereiken door de weerstand van het schip te verminderen met als gevolg een lager brandstofverbruik”, aldus commercieel manager Jeroen van den Berg van Damen Maaskant. “Om concurrerend te blijven, moeten de exploitatiekosten op elke mogelijke manier omlaag. Om precies dát te leveren, zijn we bij Maaskant continu bezig om elk aspect van het ontwerp en van de verdere afbouw van onze visserij-ontwerpen op te waarderen. Vooral de nieuwe Damen BT3808 boomkorkotter biedt eigenaren en operators veel voordelen in het commercieel uitdagende visserijbedrijf van nu.”

Dit artikel heeft tot nu toe 0 reacties.
Laat uw reactie achter.