Kanaal Gent-Terneuzen: oude pijlers Terdonkbrug in Gent worden opgeblazen vanaf maandag 6 februari


In het Kanaal Gent-Terneuzen worden in de eerste helft van februari restanten van de oude Terdonkbrug opgeruimd.

Uit veiligheidsoverwegingen treedt dan op de grens van Gent met Evergem een veiligheidsperimeter in werking. Dit geeft hinder voor omwonenden, bedrijven in de buurt, en de scheepvaart.

Het Kanaal Gent-Terneuzen kreeg in de jaren 1960 een heel ander uitzicht. De vaarweg werd fors verbreed, verdiept en rechtgetrokken om veel grotere schepen naar Terneuzen en Gent te laten varen. Daarbij verdwenen verschillende bruggen. Eén daarvan was de brug van Terdonk, die net als de brug in Langerbrugge werd vervangen door de huidige veerdienst.

Springstoffen

Van de brug van Terdonk is op de westelijke oever van het kanaal nog steeds een deel te zien. Maar onder water zitten er in de kanaalbodem nog drie funderingen verborgen. Twee ervan vormen potentiële obstakels en risico’s voor de scheepvaart. Baggerbedrijf Ghent Dredging maakt die restanten van de brug in de week van 30 januari vrij. Een gespecialiseerde firma zal de funderingen vervolgens in verschillende stappen met springstoffen verbrijzelen. Daarvoor worden in de pijlers gaten geboord waarin explosieven geplaatst worden. Deze werkzaamheden gebeuren in het kader van de baggerwerken van het kanaal.

Ploffen onder water

De werken vinden plaats op maandag 6, dinsdag 7, donderdag 9 en vrijdag 10 februari. Op die vier dagen zal er telkens rond 15 uur één korte explosie zijn onder water. Boven water zal er weinig van deze explosie te merken zijn.

Hinder voor omwonenden en bedrijven, geen scheepvaart en veerdienst van 6 tot 16 uur

Om de veiligheid te garanderen worden er een perimeter ingesteld op de dagen wanneer de springstofladingen tot ontploffing worden gebracht.

De veiligheidszone ligt in het water. Van 6 tot 16 uur kunnen zeeschepen en binnenvaartschepen dan niet passeren. Ook de veerdienst vaart dan niet. Informatie over de dienstregeling vind je op de elektronische borden aan het veer en op de website.

De perimeter strekt zich ook uit over de oevers, waar enkele woningen en een bedrijf staan. De veiligheidszone op het land wordt telkens 15 minuten voor de explosie ingesteld en blijft gelden tot na de explosie. Omwonenden zijn hiervan per brief ingelicht. Zij zullen bij het begin en het einde een lang geluidssignaal horen. Er wordt hen gevraagd om dan binnen te blijven. De politie zal dan even een aantal straten afsluiten voor alle verkeer: de Oude Tragel; het wandel- en fietspad ter hoogte van de Moervaartkaai; de Terdonkkaai ter hoogte van de Langerbruggekaai; het Terdonkplein; het Aleydispad; een deel van de Vasco da Gamalaan.

Puin ruimen

In de week van 13 februari zal Ghent Dredging de brokstukken van de funderingen weghalen. Het bedrijf zet hiervoor een ponton in dat vanop het water werkt. Dat zal voor de omwonenden en de scheepvaart geen hinder veroorzaken.

Deze werkzaamheden gebeuren in opdracht en onder toezicht van het Vlaamse Departement Mobiliteit en Openbare Werken (afdeling Maritieme Toegang). De operatie een intense samenwerking tussen onder meer de Vlaamse overheid, North Sea Port, Brandweerzone Centrum, politie, Stad Gent, gemeente Evergem en Ghent Dredging.

Dit artikel heeft tot nu toe 0 reacties.
Laat uw reactie achter.