Op 15 februari is bij Concordia Damen in Werkendam het innovatieve binnenvaart-containerschip Sendo Liner gedoopt.
Het compleet nieuw ontworpen schip kan meer containers vervoeren dan andere schepen met dezelfde afmetingen. De Sendo Liner kan door het speciaal ontworpen ballastsysteem meer high cube containers tegelijk vervoeren van Rotterdam naar diverse inlandterminals in het noorden van Nederland.
Het schip kan dankzij zijn efficiënte ontwerp daarnaast één rij containers meer in de lengte vervoeren dan traditionele binnenvaartschepen van 110 x 11,4 meter. “De Sendo Liner is ontworpen op basis van vele onderzoeken, verschillende studies en verwerking van real data van onder andere het first hybrid ship waar wij al jaren mee varen en praktijkervaring mee hebben”, vertelt Sebastiaan van der Meer, directeur van Sendo Shipping. “Het onderstreept onze langetermijnstrategie en onze toekomstvisie. Het stelt ons in staat om onze doelstellingen van zowel duurzaamheid als grotere operationele capaciteit te verwezenlijken. We hebben bij Concordia Damen inmiddels een vervolgorder geplaatst voor de bouw van nog twee identieke schepen. Deze twee nieuwe ‘Sendo Liners’ zijn al in aanbouw bij Concordia Damen. We verwachten die eind 2019.”
Behalve dat het schip is geoptimaliseerd voor vervoer van het maximaal haalbare aantal containers, heeft het ook een innovatief ballastsysteem. Het kan daarmee zijn kruiplijn verlagen om met lege containers de vele lage bruggen op de route te passeren. De Sendo Liner heeft 8% meer containercapaciteit dan een conventioneel schip van dezelfde afmetingen.
De efficiency van de Sendo Liner blijft niet beperkt tot zijn grotere ladingcapaciteit. Het nieuwe ontwerp van het onderwaterschip resulteert in combinatie met de diesel-elektrische aandrijving in een lagere uitstoot. De CO2 uitstoot is per container veertig procent lager. Dit schip etaleert de langetermijnvisie van de opdrachtgever ten voeten uit.
De Sendo Liner is echter niet uitsluitend toekomstproof vanwege zijn grotere ladingcapaciteit of duurzaamheid. Het schip is tevens modulair ontworpen, waardoor het snel aangepast kan worden aan de vraag van de klant. Zo is de Sendo Liner al voorbereid om in de toekomst geheel met accu’s of met waterstof te kunnen varen. Een bijkomend voordeel van dit modulair opgebouwde schip is dat de onderhoudskosten lager zijn, doordat alle componenten los van elkaar zijn aan te passen of te repareren.
De dubbele wanden, de aparte machinekamers met generatoren en motoren alsmede de stroomkabels die aan beide zijden van het schip compleet zijn uitgevoerd, bieden de Sendo Liner de maximale veiligheid. Het schip is hierdoor bijna altijd in staat zijn reis af te maken, waarna bij zijn volgende bestemming eventuele reparaties kunnen worden uitgevoerd
“Het was ons een genoegen om aan dit toekomstgerichte schip te werken”, aldus Concordia Damen. “De Sendo Liner weerspiegelt op veel punten onze eigen filosofie voor een meer efficiënte en schonere binnenvaart. We wensen Sendo Shipping veel succes met hun nieuwe schip en zijn inmiddels met veel plezier begonnen aan de twee zusterschepen die zij hebben besteld.”
Dit artikel heeft tot nu toe 0 reacties.
Laat uw reactie achter.