ING Sector Update Transport & Logistiek


Met deze sectorupdate wil ING je op de hoogte houden van de laatste inzichten in de sector Transport & Logistics.

Cao-loonstijging 2024 hoogste in meer dan veertig jaar

In 2024 stegen de cao-lonen gemiddeld met 6,6%, vergeleken met 6,1% in 2023. Dit is de hoogste loonstijging sinds 1982. De reële cao-loonontwikkeling, gecorrigeerd voor inflatie, was in 2024 3,5%, terwijl dit in 2023 -1,4% was.

Enige nuance is op zijn plaats

In 2024 was de loonsverhoging in de vervoer- en opslagsector 4,7%, de laagste van alle sectoren. In 2023 was het juist de hoogste met 8,5%. Gemiddeld over beide jaren is de stijging 6,6%, wat de sector in de middenmoot plaatst.

De eFTI-regelgeving versnelt de digitalisering in de transportsector

De Europese Unie heeft lidstaten toestemming gegeven om IT-systemen voor papierloos vrachtvervoer op te zetten, nu de eerste eFTI-regelgeving van kracht is. Deze regels beschrijven hoe IT-systemen moeten worden ontworpen en welke gegevens moeten worden uitgewisseld. Vanaf juli 2027 kunnen gegevens via veilige, eFTI-gecertificeerde platforms worden gedeeld. Dit vermindert de (papieren) administratieve lasten, verbetert de gegevensbeveiliging en maakt naleving van regelgeving makkelijker.

Hoe helpt de digitalisering jouw bedrijf?

Het is goed om te zien dat op Europees niveau vaart wordt gemaakt met de digitalisering van de transportsector. Voorlopig gaat het om enkele gegevens, maar dit zal de komende jaren gaan oplopen. Digitalisering maakt het werk veiliger en efficiënter, en helpt het tekort aan chauffeurs op te lossen.

Vraag naar elektriciteit komt in een stroomversnelling

Onderzoekers van ElaadNL verwachten dat bijna alle trucks en bestelwagens in 2050 elektrisch zullen zijn. Dit zorgt voor een snelle toename in de vraag naar elektriciteit. Door de huidige en toekomstige netcongestie is dit een uitdaging en moet het elektriciteitsnet optimaal benut worden. ElaadNL heeft hier onderzoek naar gedaan op zowel landelijk als gemeentelijk niveau. Het rapport en interactieve dashboard zijn te lezen via de onderstaande link.

Kijk ook eens naar tijdsblokgebonden contracten

Momenteel worden vooral vrachtwagens voor korte afstanden geëlektrificeerd. Deze vrachtwagens worden meestal ’s nachts op het eigen terrein opgeladen, wanneer er nog ruimte op het energienet is. Om ’s nachts van deze extra ruimte gebruik te kunnen maken, worden tijdsblokgebonden contracten ontwikkeld. Het voordeel van deze contracten is dat de netbeheerder verzekerd is dat de transporteur geen extra stroom afneemt op momenten dat er (te) veel vraag naar stroom is en de transporteur is verzekerd dat de vrachtwagens ’s ochtends geladen zijn. Deze contracten komen halverwege 2025 op de markt. Ga daarom op tijd met je netbeheerder in gesprek.

De arbeidsmarktrapportage beroepsgoederenvervoer is uit

Het Sectorinstituut Transport en Logistiek heeft een rapport over de arbeidsmarkt in de transportsector gepresenteerd. Dit rapport geeft een grondige analyse van de arbeidsmarkt en bevat interessante inzichten. Personeel is, na behoud van omzet, werk en klanten (38%), het belangrijkste thema in de transportsector (36%).

Focus op je personeel

Personeel is een belangrijk thema in de transportsector. Door het hoge ziekteverzuim, de onbalans tussen in- en uitstroom en de vergrijzing, wordt dit de komende jaren nog urgenter. Uit onderzoek blijkt dat slechts 53% van de werknemers tot hun pensioen in de sector wil of kan blijven werken. Ook hierdoor zal het tekort aan chauffeurs verder oplopen waardoor de focus van transporteurs steeds meer op het personeel komt te liggen.

Erik Slaaf, ING Sector Banker Transport, Logistics & Mobility

Dit artikel heeft tot nu toe 0 reacties.
Laat uw reactie achter.