De Belgische spoorbeheerder Infrabel en North Sea Port zitten in de laatste rechte lijn van de aanleg van het zogenaamde “ringspoor”, een cruciale spoorwerf aan het Kluizendok in Gent.
Tegelijk investeert North Sea Port ook in veilige fietsinfrastructuur.
Deze spoorinfrastructuur is een ontbrekende schakel in een van dé groeipolen in het havengebied. Wanneer alles tegen het jaareinde klaar is, zullen bedrijven hun goederentreinen veiliger, sneller en kostenefficiënter kunnen inzetten.
Economische troef voor goederenspoorvervoer
Op de linkeroever van het kanaal Gent-Terneuzen ligt het belangrijke Kluizendok met in zijn schaduw de sporenbundel “Zandeken”. Dit is een veelgebruikte vertrek- en aankomstbundel voor goederentreinen en is uiterst belangrijk voor bedrijven rond het dok die logistiek rekenen op het spoor. Dit deel van de haven is een economische groeipool waar heel wat bedrijven gretig investeren. De investering in het ringspoor zorgt voor een betere toegang tot het spoor voor de aanwezige bedrijven. Het gemeenschappelijk project van Infrabel en North Sea Port verbindt de noordelijke- en zuidelijke kaaisporen van het dok. Dit is een troef voor de bedrijven die op het spoor zijn aangesloten.
Het ringspoor zorgt ervoor dat goederentreinen die van het vormingsstation Gent-Zeehaven komen rechtstreeks en getrokken (met een locomotief vooraan) kunnen doorrijden naar de terminals aan het Kluizendok. Dat is veiliger, sneller en bespaart kosten.
Dit artikel heeft tot nu toe 0 reacties.
Laat uw reactie achter.