De wereldwijde pandemie heeft vrachtwagenchauffeurs onder meer druk gezet dan ooit tevoren. Hoe kan AI-technologie helpen verkeersveiligheid te verbeteren en supply chains draaiende te houden?
Vrachtwagenchauffeurs hebben een gevaarlijk beroep dat zowel op werkterreinen, in de bebouwde kom als op plattelandswegen vaardigheid en concentratie vereist.
Ondanks rigoureuze chauffeursopleidingen en steeds hogere veiligheidsnormen is het een tragisch feit dat verkeersongevallen verspreid over de hele wereld levens blijven ruïneren. Volgens de VN wordt er elke 24 seconden ergens in de wereld iemand in een verkeersongeluk gedood.1 Dit staat gelijk aan meer dan één miljoen fataliteiten vanwege aanrijdingen per jaar.
Een wereldwijd tekort aan nieuwe vrachtwagenchauffeurs voor de commerciële transportsector betekent dat de goederenstroom in supply chains wordt bedreigd in een tijdperk waarin de vraag naar leveringen toeneemt.2 De extra druk die dat voor bestaande chauffeurs met zich meebrengt, is maar al te duidelijk te zien. En wanneer chauffeurs zich gestrest voelen, wordt de kans op menselijke fouten groter.
De VN noemt snelheidsbeperking met recht een cruciale methode om het aantal ongevallen terug te dringen en beveelt in steden over de hele wereld een maximumsnelheid van 30 km per uur aan. Maar ook aanrijdingen op lage snelheid kunnen dodelijk zijn, vooral wanneer daar commerciële voertuigen zoals vrachtwagens en rijdende machines bij zijn betrokken.
Vaak worden deze ongelukken veroorzaakt door dode hoeken rondom zware voertuigen, die vanwege hun enorme omvang en ontwerp 360 graden zicht voor de bestuurder onmogelijk maken.
Vooral fietsers, motorrijders en voetgangers lopen het risico om in de dode hoek van een voertuig te ‘verdwijnen’. De gevolgen kunnen verwoestend zijn.
In Groot-Brittannië uitgevoerd onderzoek heeft uitgewezen dat de kans dat vrachtwagens bij fatale ongevallen betrokken zijn, per verreden mijl veel hoger is dan voor andere voertuigen.4
Dode hoeken elimineren met door technologie aangestuurde oplossingen
Wat kan er worden gedaan om gevaarlijke dode hoeken te voorkomen? Extra spiegels zijn een traditionele oplossing, maar veel bestuurders vinden die lastig. De tijd die nodig is om diverse spiegels aan weerskanten van de cabine te controleren, kan leiden tot gevaarlijke vertragingen van een fractie van een seconde.
Wagenparkbeheerders installeren steeds vaker veiligheidsapparatuur in hun vrachtwagens, bestelwagens en mobiele machines. Bewakingscamera’s voor voertuigen bieden bredere kijkhoeken, terwijl radardetectie en ultrasone sensoren bestuurders voor obstakels kunnen waarschuwen, zelfs in slecht weer waneer zware regen, mist of sneeuw het zicht kan beperken.
Een ander cruciaal veiligheidssysteem is het achteruitrijalarm. Moderne versies zoals de bekroonde White Sound-serie van Brigade Electronics bieden alarmen waarvan de locatie direct kan worden bepaald en die minder geluidsoverlast veroorzaken omdat ze alleen in gevarenzone te horen zijn.
Veiligheidsupgrades zoals deze worden in slechts enkele uren in voertuigen gemonteerd en kunnen de verkeersveiligheid aanzienlijk verbeteren.
Ultrasone obstakeldetectie beperkt voertuigschade tot een minimum en maximaliseert verkeersveiligheid
Vanwege hun omvang zijn moderne commerciële voertuigen mogelijk zeer gevaarlijke machines, die vaak rijden in smalle straten waar veel auto’s zijn geparkeerd en er weinig ruimte om te manoeuvreren is. Het risico van een ongeluk is zelfs nog groter in het donker en in winterweer, wanneer camera’s vaak geen duidelijk beeld kunnen geven.
Ultrasone obstakeldetectiesystemen attenderen de bestuurder op zowel bewegende als stilstaande obstakels in de buurt van het voertuig. Er wordt een hoorbare en/of visuele waarschuwing in de cabine geactiveerd en er kunnen externe gesproken alarmen worden toegevoegd om fietsers en voetgangers in de omgeving te waarschuwen.
De nieuwste ultrasone obstakeldetectiesystemen van Brigade Electronics gebruiken technologie op basis van kunstmatige intelligentie (AI) en zijn ontwikkeld met ondersteuning van het Knowledge Transfer Partnership met de universiteit van Cambridge. Het resultaat, Sidescan®Predict, is in 2020 uitgebreid getest en levert indrukwekkende resultaten.
De Sidescan®Predict-sensor gebruikt AI om constant detectiegegevens te verzamelen, zoals de snelheid en afstand van een fietser of voetganger in de buurt van het voertuig. Deze gegevens worden in een door Brigade gecreëerd algoritme ingevoerd om het risico van een botsing nauwkeurig te berekenen. Wanneer er gevaar wordt gedetecteerd, wordt de bestuurder onmiddellijk gewaarschuwd, op tijd om een aanrijding te voorkomen.
Sidescan®Predict is altijd ingeschakeld, ook bij snelheden van minder dan 30 km per uur. Een ander cruciaal punt is dat de botsingbescherming altijd actief is, ongeacht of de richtingaanwijzers worden gebruikt. Dit is vooral belangrijk omdat het bekend is dat sommige bestuurders geïrriteerd raken door valse alarmen en het gebruik van richtingaanwijzers vermijden, zodat het systeem geen waarschuwingen activeert. En zo worden kwetsbare weggebruikers in gevaar gebracht.
Huib Slijkhuis, een expert op het gebied van voertuigveiligheid bij Brigade Electronics BV, legt dit uit:
“De wereldwijde pandemie heeft vrachtwagenchauffeurs onder meer druk gezet dan ooit tevoren. Het is cruciaal dat we zowel hen als andere weggebruikers beschermen en supply chains draaiende houden, zonder de verschrikkelijke gevolgen van verkeersongevallen”.
“Voertuigveiligheidssystemen zijn een doorbraak als het gaat om het voorkomen van ongelukken. AI ontwikkelt zich snel en we kunnen steeds geraffineerdere apparaten ontwerpen die bestuurders zonder uitgebreide opleiding kunnen gebruiken.”
“De missie van ons bedrijf is om fataliteiten bij botsingen met commerciële voertuigen en rijdende machines helemaal te voorkomen. Wij zijn ervan overtuigd dat we deze missie met de juiste technologie en ondersteuning van bestuurders kunnen realiseren.”
Dit artikel heeft tot nu toe 0 reacties.
Laat uw reactie achter.