Havens werken samen om scheepsemissies op de ligplaats te verminderen


Aangemeerde containerschepen in de haven zorgen voor heel wat uitstoot van voornamelijk stikstofoxiden.

Walstroom is vandaag de dag de enige beschikbare technologie om de ligemissies van containerschepen te verlagen en bij te dragen aan een betere lokale luchtkwaliteit en minder omgevingslawaai.

Op dit moment zijn in de haven van Antwerpen reeds 84 walstroomaansluitingen op wachtplaatsen voor binnenvaartschepen en sleepboten. Port of Antwerp wil daarnaast dat er ook walstroom voor containerschepen in de haven komt. In de afgelopen jaren werd onderzocht welke terminals in de haven het meest geschikt zijn om uit te rusten met walstroom.

Op basis hiervan werden gesprekken aangeknoopt met zowel containerterminals, de scheepvaart, technologiebedrijven als elektriciteitsmaatschappijen. Ondanks de vele inspanningen, zijn er tot op vandaag echter nog geen concrete walstroominstallaties voor containerschepen uitgerold. De implementatie van walstroom is een complex verhaal met verschillende hindernissen:

Onduidelijkheid over toekomstig (Europees) beleid over het al dan niet verplichten van walstroom. Een internationaal beleid is nodig om het gelijke speelveld tussen de havens te garanderen.

Onrendabele business cases door:

Grote investeringen voor de infrastructuur die in deze fase van de technologie zonder publieke steun onrealiseerbaar zijn.

Verschillen in taxatie tussen scheepsbrandstoffen en elektriciteit voor walstroom. Dit maakt dat scheepbrandstoffen veel goedkoper zijn en het dus goedkoper om een hulpmotor te gebruiken om stroom te genereren.

Geen kant-en-klare oplossing voor de noden van onze terminals: 100% flexibele ‘stopcontacten’ die niet interfereren met de operaties.

Beperkt aantal containerschepen zijn momenteel uitgerust met walstroomvoorzieningen.

Dit artikel heeft tot nu toe 0 reacties.
Laat uw reactie achter.