Havenbedrijf gaat glooiingen vervangen


Havenbedrijf Rotterdam gaat een deel van de ruim 9 kilometer glooiingen die zijn vervuild door de oliemorsing van de Bow Jubail vervangen.

Eerder maakte het Havenbedrijf bekend dat de schade van de oliemorsing wordt geschat op zo’n 80 miljoen euro. Het Havenbedrijf verhaalt de schade op Odfjell, de eigenaar van het lekkende schip Bow Jubail. “We zullen alles in het werk stellen om de schade te verhalen. Het kan niet zo zijn dat de maatschappij hier voor op draait”, aldus Ronald Paul, COO van het Havenbedrijf.

Een maand geleden zijn de laatste stremmingen van de scheepvaart vanwege de waterverontreiniging opgeheven. Kademuren, steigers , boeien en palen kunnen over het algemeen goed worden schoongemaakt omdat deze oppervlakken direct onder hoge druk kunnen worden ingespoten met schoonmaakmiddelen. Op dit moment concentreert de schoonmaak zich nog op gedeeltes van deze haveninfrastructuur die nog niet waren schoongemaakt omdat ze niet beperkend waren voor de scheepvaart van en naar de betrokken terminals.

Voor de glooiingen geldt dat de zetsteen vaak niet alleen aan de bovenzijde is besmeurd maar ook de zijkant en onderkant van de zetsteen. Daarnaast is vaak ook de filterlaag (puinlaag waar op de zetsteen is geplaats) vervuild. Schoonmaak van het talud gebeurt door een combinatie van hogedruk spuiten en spoelen met heet, (90°) water. Deze methode is bij eerdere schoonmaakacties zeer effectief gebleken. De redenen dat het nu niet lukt om op deze wijze het beoogde resultaat te halen, is het type olie – zware stookolie – en dat de olie inmiddels meer dan een maand geleden is gemorst en veel vluchtige delen zijn verdampt. Op sommige delen van de glooiingen is dan ook vervanging van het talud voordeliger dan schoonmaken.

De totale schoonmaakwerkzaamheden zullen naar huidig inzicht tot medio volgend jaar duren. De Rotterdamse haven beschikt over bijna 75 kilometer kademuur en meer dan 200 kilometer glooiingen.

Dit artikel heeft tot nu toe 0 reacties.
Laat uw reactie achter.