Na een renovatie van circa een maand gingen de gerenoveerde sluizen bij Hengelo en Delden weer open.
Goed nieuws, want nu zijn beide complexen weer 20 jaar onderhoudsvrij. Toch liep niet alles op rolletjes. Operationeel omgevingsmanager Willem Jan de Wolf kijkt terug op het project. Wat ging goed en wat kon beter?
Terugblikkend stelt Willem Jan de Wolf: ‘Zeker nu we klaar zijn en ik zie hoe mooi alles in de verf staat en is ingepast in het landschap, kijk ik er toch tevreden op terug. Het zijn schitterende complexen geworden die ook recht doen aan de monumentale status. Bovendien kunnen ze er weer 30 jaar tegenaan.’ Maar hij erkent ook: ‘Het project Groot onderhoud sluis- en gemaalcomplexen Delden en Hengelo is een project met een rafelrandje. Uiteindelijk hebben de werkzaamheden langer geduurd dan verwacht.’ Op verschillende momenten stuitten we op tegenvallers. ‘Bij sluis Hengelo waren de roldeuren er slechter aan toe dan verwacht. Een duiker had in een eerdere inspectie hier en daar een scheurtje ontdekt. Maar het is moeilijk te beoordelen onder water. Toen alle coating er af was, bleken de roldeuren van binnenuit gescheurd door reparaties uit de jaren 90. Vervelend, inmiddels weten we dat de aanpak van toen op de lange duur scheuren juist erger maakt.’
Aanvaarbeveiliging bij de sluizen
Daarnaast zorgde de nieuwe aanvaarbeveiliging bij beide sluizen voor vertraging. ‘Het is een soort stootblok, zoals je dat ook op het spoor hebt. Een dikke balk die voorkomt dat schepen als gevolg van een inschattingsfout of technisch mankement de sluisdeuren raken. We moesten deze vervangen door een steviger exemplaar. Daarbij bleek de situatie in de sluismuren anders was dan op de tekeningen. Er zat behoorlijk meer wapening in de wanden van de sluiskolk. En juist daarin moesten we gaten uitboren en zagen.’
In korte tijd veel doen
Bij sluis Delden verliep het werk aan de kolk ook niet probleemloos. ‘Daar hebben we een open kolk. Op de plekken waar de damwanden in elkaar grijpen, kwam er een klein beetje grondwater naar buiten. Dat is in principe geen probleem, maar om de wanden te kunnen conserveren moesten ze droog zijn. Dat lukte op dat moment niet, waardoor we niet verder konden. Toen hebben we moeten besluiten om de conservering op een ander moment te doen. Hierdoor liepen we vertraging op, wat ervoor zorgde dat we veel werkzaamheden tegelijkertijd moesten uitvoeren om de testfase in te gaan. Dat was gewoonweg onmogelijk en zorgde dat we pas later konden testen.’
Vertraging sluis- en gemaalcomplexen Delden en Hengelo
Alles bij elkaar kon de sluis bij Hengelo zo twee weken later dan gepland open en werd de opening van de sluis bij Delden met drie dagen vertraagd. ‘Die vertragingen zijn natuurlijk voor niemand prettig, maar uiteindelijk moet je het ook in verhouding zien. Het is nog geen drie weken voor twee sluiscomplexen die nu 20 jaar onderhoudsvrij zijn en klaar voor de toekomst.’ We werken nog aan het verder afstellen van alle systemen. Doordat we de hele aansturing hebben vernieuwd, hebben we nu nog af en toe last van storingen. Dat komt vooral door de afstelling van alle nieuwe sensoren. ‘Dat is echt precisiewerk, maar de komende tijd strijken we de plooien glad’, verzekert De Wolf.
Lessen van Delden en Hengelo
Wat leren we van het hele traject? De Wolf: ‘De komende tijd houden we de aanpak goed tegen het licht. We hebben bijvoorbeeld gewerkt met een heel strakke planning om bedrijven zo veel mogelijk tegemoet te komen. Was die te strak? Hebben we de juiste verwachtingen gewekt? Kon de communicatie beter? Binnenkort zullen we alle betrokkenen uitnodigen mee te doen aan een evaluatie.’
Bron: Rijkswaterstaat
Dit artikel heeft tot nu toe 0 reacties.
Laat uw reactie achter.