Géén pincode meer voor containerlading uit Latijns-Amerika


Vanaf nu stellen alle deelnemende rederijen importcontainers die in Rotterdam arriveren uit Latijns-Amerika alleen nog veilig en betrouwbaar vrij via de Vertrouwensketen.

Klanten van CMA CGM, COSCO Shipping, Maersk, MSC, ONE, OOCL en ZIM krijgen sinds 31 maart géén pincode meer. Containers uit Latijns-Amerika kunnen uitsluitend bij een terminal worden opgehaald via de Vertrouwensketen. In de afgelopen maanden zijn al ruim 100.000 containers soepel op de nieuwe manier afgehandeld.

De Vertrouwensketen is een samenwerking tussen bedrijfsleven en overheidsinstanties met als doel de havenlogistiek digitaal weerbaarder te maken. Eén van de belangrijke onderdelen Is het veiliger en betrouwbaarder vrijstellen en ophalen van importcontainers in de Nederlandse havens. In een gesloten logistieke keten met enkel bekende, geautoriseerde partijen geven bedrijven elkaar digitaal veilig het recht door voor het bij de terminal ophalen van een container. Alleen een via de Vertrouwensketen geautoriseerde vervoerder kan zijn komst bij de terminal voormelden en daar vervolgens terecht. Het gebruik van voor misbruik gevoelige pincodes stopt.

Door de rederijen is in de afgelopen maanden samen met hun klanten (verladers en expediteurs) en de vervoerders veel werk verzet voor het op de nieuwe manier vrijstellen en ophalen van importcontainers uit Latijns-Amerika. Op weg naar de deadline zijn via het Port Community System van Portbase stap voor stap steeds meer partijen aangesloten op het nieuwe proces van de Vertrouwensketen. Vanaf 31 maart is het verstrekken van pincodes voor het ophalen van containers uit dit vaargebied geheel gestopt.

Uitrol Vertrouwensketen gaat verder

In de volgende fase van het via de Vertrouwensketen veiliger en betrouwbaarder vrijstellen en ophalen van importcontainers richten de al genoemde rederijen zich samen met Evergreen, HMM, Yang Ming (die alle drie niet vanuit Latijns-Amerika op Rotterdam varen) op het aansluiten van hun top 100 klanten. Dat geldt tevens voor Hapag-Lloyd (via Secure Container Release) en Marfret, die door hun later moment van deelname ook nog klanten met lading uit Latijns-Amerika zullen toevoegen. Met de deelname aan de Vertrouwensketen van alle grote deepsea-rederijen beschikt de haven van Rotterdam over één uniforme werkwijze voor het zonder pincode veilig en betrouwbaar vrijstellen en ophalen van importcontainers.

Na de top 100 klanten richten de rederijen zich in een nog nader te bepalen volgorde op het via de Vertrouwensketen afhandelen van importcontainers uit alle andere vaargebieden.

Dit artikel heeft tot nu toe 0 reacties.
Laat uw reactie achter.