Nederlandse autobouwer Lightyear toonde vorige week een wit model interieur om ideeën en feedback op te halen tijdens een van de grootste design festivals ter wereld, de Dutch Design Week in Eindhoven.
Niet alleen geeft het interieur model met wit beklede stoelen de mogelijkheid de auto fysiek te ervaren, de virtual reality demonstratie voegt daar een hyperrealistische visuele weergave aan toe. Bezoekers konden met hun eigen handen zelfs bepaalde functies van de aanstaande zonneauto bedienen.
“Vroege feedback is essentieel”, zegt Koen van Ham, Chief Design bij Lightyear. “Ons doel is om een interieur te ontwerpen waar de gebruiker écht centraal staat. Te vaak slaan nieuwe producten de plank mis zodra ze de markt bereiken. Doordat nieuwe technieken zich steeds sneller ontwikkelen, dient men deze nog eerder te valideren met daadwerkelijke gebruikers. Dit is voor ons een kans om heel vroeg al de juiste inzichten op te halen en de wensen van de klant de hoogste prioriteit te geven.”
Om snel verbeteringen in het ontwerp te testen, maakt Lightyear gebruik van een virtual reality model, wat op dagelijkse basis veranderd kan worden om verbeteringen te testen. Daardoor kunnen meer gewaagde concepten worden geprobeerd die een veel beter comfort, gebruiksgemak of rijervaring opleveren. In de autoindustrie is het gangbaar om het ontwerp alleen op gezette tijden in besloten testgroepen te laten testen. “Dat is zonde, daarmee loop je een hoop potentiële verbeteringen in het ontwerp mis”.
Dit artikel heeft tot nu toe 0 reacties.
Laat uw reactie achter.