Flitspalenranglijst 2024: De dichtheid van flitspalen is het hoogst in deze Nederlandse steden en gemeenten


Flitspalen worden verondersteld bij te dragen aan een grotere verkeersveiligheid, maar zijn natuurlijk niet bijzonder populair bij de meeste automobilisten.

Uit een recente analyse van Goldenstein Legal blijkt nu dat er grote verschillen zijn in het aantal snelheids- en roodlichtcontrolesystemen in Nederland. De juridische dienstverlener heeft voor de tweede keer geanalyseerd hoeveel vaste en mobiele flitsers de 20 grootste steden en gemeenten van het land hebben. Voor een betere vergelijkbaarheid werden deze waarden ook afgezet tegen de beschikbare weglengte, zodat een flitspaaldichtheid werd gevormd. Er werden veel veranderingen vastgesteld in vergelijking met vorig jaar.

Haarlem, Nijmegen, Amersfoort & Co: Hier vind je de hoogste flitspaaldichtheid

Haarlem blijft de flitspaalhoofdstad van Nederland. Sinds de laatste analyse in oktober 2023 zijn er nog twee flitspalen in de stad geplaatst, waardoor er nu 14 vaste en 2 mobiele flitspalen staan. Gemeten op de bestaande weglengte van 448 kilometer resulteert dit in een flitspaaldichtheid van 35,71 flitspalen per 1000 kilometer weg.

Behalve Haarlem heeft alleen Nijmegen een waarde boven de 30 in deze statistiek, hoewel de flitspaaldichtheid daar met 30,12 per 1000 kilometer weg net zo hoog is als vorig jaar. In het op de derde plaats staande Amersfoort (29,41) werden meerdere nieuwe flitspalen geïnstalleerd in vergelijking met het jaar daarvoor (25). De top vijf van steden met de hoogste flitspaaldichtheid wordt gecompleteerd door Eindhoven (21,59) en Den Haag (20,92). Zoetermeer (2,46) heeft daarentegen de laagste flitspaaldichtheid van het land.

Amsterdam is niet langer een paradijs voor hardrijders

Gemiddeld staan er nu 15,78 flitspalen per 1.000 kilometer weg in de geanalyseerde steden en gemeenten. Vergeleken met het cijfer van 12,39 vorig jaar is dit een stijging van bijna 30 procent. Dit komt doordat 15 van de 20 steden en gemeenten nu meer flitspalen hebben dan een jaar geleden. Op de andere locaties was er echter geen verandering.

Amsterdam registreerde de grootste groei in termen van bestaande flitspaaldichtheid. Sinds de laatste analyse door Goldenstein Legal in oktober 2023 heeft de stad twaalf nieuwe vaste en negen nieuwe mobiele flitsers. Als gevolg hiervan steeg de lokale flitspaaldichtheid van 6,8 naar 17,8, wat het de hoogste stijging maakt van alle geanalyseerde steden en gemeenten. De toename van het aantal flitspalen is ook hoog in Zaanstad en Utrecht, waar er nu respectievelijk 18,21 in plaats van 9,93 en 17,63 in plaats van 10,92 flitspalen per 1000 kilometer weg staan.

Jude Leistra van Goldenstein Legal categoriseert de resultaten van het onderzoek

“Er zijn geen vaste richtlijnen hoeveel flitspalen er per wegvak in individuele steden moeten worden geplaatst om de verkeersveiligheid te verbeteren. Daardoor volgen de grootste steden en gemeenten in Nederland ook totaal verschillende strategieën met betrekking tot het aantal roodlicht- en snelheidscontroles op de wegen. Zo is de flitspaaldichtheid in flitspaalhoofdstad Haarlem nu bijna 15 keer zo hoog als in Zoetermeer, dat op de laatste plaats eindigde.

Natuurlijk geldt in alle steden: als je je altijd aan de voorgeschreven regels houdt, word je niet geflitst. Automobilisten kunnen bijvoorbeeld ook flitspaal-apps gebruiken om voor elke rit te controleren waar flitspalen staan opgesteld,” zegt Jude Leistra, projectmanager bij Goldenstein Legal.

Dit artikel heeft tot nu toe 0 reacties.
Laat uw reactie achter.