Binnenkort in Nederland: de eerste Damen-havensleper van het revolutionaire nieuwe RSD Tug 2513 ontwerp.
Sleepvaartbedrijven, operators en pers kunnen zelf de sleper inspecteren die uitgerust is met twee boegen en zodoende altijd vooruit vaart. Na Italië, Malta Frankrijk, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en België kan nu ook de Nederlandse markt zich een beeld vormen van de prestaties, veiligheid, efficiency en vooral flexibiliteit van het nieuwe concept in havensleepwerk.
Het radicale nieuwe ontwerp van de RSD Tug 2513 is tot stand gekomen na consultatie, op alle niveaus, van de sleepvaartsector. De brede vraag naar slepers die compact genoeg zijn om in en rond havens en terminals te opereren, én gelijktijdig genoeg kracht en flexibiliteit hebben om in beperkte wateren zelfs de allergrootste schepen veilig, snel en efficiënt te kunnen manoeuvreren, vormde de aanleiding.
Er zijn aan de 25 meter lange RSD Tug 2513 bij Damen dan ook jaren van research en development voorafgegaan, waarbij goed naar de behoeftes van de sleepvaartsector is geluisterd en nauw met de onderzoekspartners is samengewerkt. Het nieuwe ontwerp verenigt karakteristieken van zowel de ‘tractor’ slepers (roerpropellers onder voorschip, sleepdraad vanaf achterschip) als van de ASD slepers (roerpropellers onder het achterschip).
Het revolutionaire zit hem erin, dat de RSD Tug 2513 twee boegen heeft en zo een nieuwe klasse slepers vormt. Het schip kan zodoende altijd met de boeg vooruit werken en is daarmee even effectief bij sleepassistentie aan het voorschip van het zeeschip (bow assists) als aan het achterschip (stern assists) Een tweede voordeel van dit ontwerp is het hogere vrijboord zodat er geen water op dek komt. De RSD Tug 2513 heeft een Damen Twin Fin skeg (met een vin in de rompverwerkt aan zowel stuur- als bakboord) die hem buitengewoon koersvast maakt.
De paaltrekkracht is 75 ton vooruit en 70 ton achteruit.
Sleepvaartbedrijven krijgen dankzij permanente ‘bow first’ werkwijze een uitzonderlijk efficiënt schip. Dankzij het eerdergenoemde vrijboord dat rondom hoger is dan bij andere slepers van dit formaat, worden ook de stabiliteit en veiligheid bevorderd.
De RSD Tug 2513 is uitgerust met een ruim assortiment aan additionele voorzieningen, zoals het nieuwe Damen Safety Glass voor het stuurhuis. Dit veiligheidsglas levert een grote verbetering op voor de bemanningsveiligheid, omdat het niet fragmenteert wanneer het door een zwaar voorwerp wordt geraakt. Tot de overige innovaties behoren het feit dat de opbouw is gelijmd om geluid en trilling te verminderen, en de toepassing van het Damen remote monitoring system.
Dit artikel heeft tot nu toe 0 reacties.
Laat uw reactie achter.