Rijkswaterstaat is vanaf augustus 2024 gestart met de voorbereidende werkzaamheden voor een uitgebreide renovatie van de Spijkenisserbrug, die tot eind 2025 duurt.
In deze periode wordt het complete ‘brein’ van de brug vernieuwd.
Tijdens de werkzaamheden is de brug regelmatig afgesloten voor auto-, (brom)fietsverkeer en voetgangers, in weekenden en in/rondom vakanties. De 1e weekendafsluiting voor het wegverkeer is gepland van vrijdag 22 november 22.00 tot maandag 25 november 05.00 uur.
Aanvankelijk was de 1e weekendafsluiting gepland in het weekend van 8 tot en met 11 november 2024. De voorbereiding van de werkzaamheden, zoals het regelen van een pont als alternatief voor fietsers en voetgangers, vraagt meer tijd dan voorzien. Daarom is de 1e weekendafsluiting verschoven naar het weekend van 22 tot en met 25 november 2024.
In totaal is de brug in 2024 4 weekenden achter elkaar afgesloten. De 4e en laatste weekendafsluiting is in het weekend van 13 tot en met 16 december 2024.
Omleiding en extra reistijd wegverkeer
Het autoverkeer wordt tijdens de afsluitingen omgeleid via de N218 (Hartelbrug) en A15 (Botlekbrug). Houd rekening met 30 tot 60 minuten extra reistijd. De omleidingen staan langs de weg en in de gangbare routeplanners aangegeven.
De werkzaamheden waar brugafsluitingen voor nodig zijn worden uitgevoerd in weekenden en in/rondom vakanties. Dan is het minder druk op de weg. Weekendafsluitingen zijn steeds van vrijdag 22.00 tot maandag 05.00 uur, behalve in de voorjaarsvakantie van 2025. Dan start het weekend al op donderdagavond. Verder staan er 2 langdurige afsluitingen gepland in de zomervakantie en in de herfstperiode van 2025.
De data van alle afsluitingen kunt u vinden op onze pagina planning renovatie Spijkenisserbrug.
Werkzaamheden Spijkenisserbrug
De renovatie van de Spijkenisserbrug omvat de vernieuwing van alle systemen voor bediening, besturing en bewaking van de brug. Dit geldt ook voor alle installaties, waaronder de hoofdmotoren voor het op en neer bewegen van de brugdekken, de slagbomen, luidsprekers, camera’s, openbare verlichting en (scheepvaart)seinen.
Verder komt een extra energieaansluiting vanaf de Hoogvlietse oever, waardoor de brug straks minder gevoelig is voor stroomstoringen. Met deze renovatie kan de Spijkenisserbrug ook de komende decennia veilig blijven functioneren.
Gratis pont voor (brom)fietsers en voetgangers
Tijdens de afsluitingen kunnen (brom)fietsers en voetgangers gebruikmaken van een gratis pontverbinding tussen Hoogvliet en Spijkenisse. Deze vaart ongeveer iedere 15 minuten (afhankelijk van de drukte en scheepvaart en het aantal passagiers van de rit), steeds van 06.00 tot 00.00 uur.
Bij weekendafsluitingen vaart de pont op vrijdagavond van 22.00 tot 00.00 uur. De pont is ook toegankelijk voor scootmobielen. De pont start zijn eerste afvaart in Spijkenisse en eindigt in Hoogvliet.
Locatie pont
We hebben al eerder een pont tussen Spijkenisse en Hoogvliet ingezet tijdens werkzaamheden. Deze voer in Spijkenisse vanaf de haven naar de Vuurvlinderweg in Hoogvliet en weer terug. Doordat er nu een pont met meer capaciteit nodig is dan de kleinere pont in het verleden moest er aan de kant van Spijkenisse gezocht worden naar een nieuwe veilige locatie voor de ponthalte.
Na zorgvuldig onderzoek lijkt momenteel de locatie ter hoogte van de Nieuw Hongerlandsedijk de enige geschikte plek voor de halte van de pont aan de kant van Spijkenisse. De halte aan de Vuurvlinderweg in Hoogvliet is wel geschikt voor een grotere pont.
Hulpdiensten
Met de betrokken veiligheidsregio’s zijn afspraken gemaakt over maatregelen, waardoor de hulpverlening op peil blijft. Zo kunnen hulpdiensten, net als eerder tijdens de asfaltwerkzaamheden, bij drukte op de omleidingswegen onder begeleiding van verkeersregelaars gebruikmaken van het fietspad van de Hartelbrug.
Scheepvaart
Voor de scheepvaart geldt dat er tijdens de werkzaamheden altijd 1 doorvaartopening beschikbaar blijft. Dit wordt gecommuniceerd via een scheepvaartbericht.
Bron: Rijkswaterstaat
Dit artikel heeft tot nu toe 0 reacties.
Laat uw reactie achter.