Volgens een recent onderzoek van de Europese Raad voor Transportveiligheid was bij 25% van de dodelijke verkeersongevallen in de EU een vrachtwagen betrokken.
Bovendien tonen statistieken van Transport for London aan dat vrachtwagens betrokken zijn bij meer dan 80% van de ongelukken waarbij kwetsbare weggebruikers om het leven komen – ondanks het feit dat vrachtwagens slechts 4% van het verkeer in Londen uitmaken. Daarnaast meldt de Wereldgezondheidsorganisatie dat een beroep in de bouw-, landbouw- en mijnbouwsector, waar veel verwondingen en dodelijke ongelukken door bewegende voertuigen en machines worden veroorzaakt, wereldwijd een van de beroepen met het hoogste risico is.
Helaas bewijzen deze statistieken dat er nog heel wat te doen valt om fataliteiten en verwondingen door voertuigen te voorkomen, zowel in het verkeer als op werkterreinen.
Goed zicht van de bestuurder is van essentieel belang om verkeersveiligheid te handhaven. Wat bestuurders kunnen zien vanaf hun positie in een voertuig speelt een belangrijke rol bij wetsontwerpen om de verkeersveiligheid te verbeteren, zoals de Direct Vision Standard die nu in Londen van kracht is. Direct zicht, m.a.w. wat bestuurders via de ramen in hun voertuig kunnen zien, is niet genoeg om botsingen veroorzaakt door dode hoeken te voorkomen.
Als de bestuurder niet kijkt, ziet hij niet wat er gebeurt
Het zicht van de bestuurder kan worden verbeterd met passieve systemen, zoals spiegels en camera’s, maar deze vereisen nog steeds input van de bestuurder om objecten en personen te kunnen zien. In de tijd waarin een bestuurder naar zijn spiegels kijkt en reageert op wat hij ziet, kan het voertuig wel 10 meter afleggen, zelfs bij een snelheid van slechts 3 km/uur.
Huib Slijkhuis, een expert op het gebied van voertuigveiligheid bij Brigade Electronics BV, legt dit uit:
“Passieve systemen zoals spiegels zijn al jarenlang een wettelijke vereiste, maar spiegels alleen kunnen het probleem van dode hoeken niet oplossen. Als de bestuurder niet kijkt, ziet hij ook niet dat er zich iets of iemand in de onmiddellijke omgeving van het voertuig bevindt. Daarom zijn voertuigveiligheidssystemen die er met akoestische waarschuwingen en signalen voor zorgen dat de bestuurder direct reageert, van cruciaal belang om de hoogste normen van verkeersveiligheid te handhaven. Deze actieve systemen laten bestuurders direct weten wanneer er zich een voertuig of object in de dode hoek bevindt, zodat de bestuurder onmiddellijk kan reageren en een botsing kan voorkomen.”
Brigade heeft een infographic die het belang van voertuigveiligheidssystemen onderstreept geproduceerd om het zicht van bestuurders te verbeteren en legt uit hoe zowel passieve als actieve systemen verkeersveiligheid ondersteunen en verbeteren.
Huib voegt daaraan toe:
Veel aanrijdingen met grote voertuigen gebeuren wanneer deze op lage snelheid manoeuvreren, zoals keren in krappe ruimtes of bij het parkeren. Fataliteiten en verwondingen, evenals beschadiging van objecten en voertuigen, kunnen veel beter worden voorkomen als de chauffeur vanuit de cabine meer indirect zicht heeft. Voor ultieme veiligheid raden wij daarom altijd aan dat voertuigen worden uitgerust met een combinatie van zowel passieve als actieve systemen.”
Dit artikel heeft tot nu toe 0 reacties.
Laat uw reactie achter.