Cooltra Group, de Europese leider in duurzame mobiliteit op twee wielen, zet zijn nationale en internationale groei- en consolidatiestrategie voort en sluit het boekjaar 2024 af met een omzet van 60 miljoen euro.
Dit vertegenwoordigt een stijging van 32% ten opzichte van het voorgaande jaar en een blijvend positieve EBITDA sinds 2019. De expansiestrategie en het betreden van nieuwe markten werden verder versterkt door de overnames van Cityscoot in Frankrijk en felyx in Nederland.
Deze positieve omzettrend is het gevolg van een solide groei in alle bedrijfsonderdelen. Vooral in het B2C-segment genereerde het een omzet van € 45 miljoen. Dit omvat gedeelde mobiliteitsdiensten in heel Europa (geëxploiteerd door Cooltra en felyx in Nederland en België), evenals korte- en langetermijnverhuur voor particulieren.
Het B2B-segment – huur aan bedrijven en openbare instellingen – liet ook een stabiele groei zien, met een omzet van € 14,5 miljoen, een stijging van 4% ten opzichte van 2023.
“2024 is een cruciaal jaar geweest voor Cooltra, waarin we ons leiderschap op het gebied van duurzame mobiliteit op twee wielen in heel Europa hebben geconsolideerd. Met integratie van Cityscoot en felyx hebben wij onze aanwezigheid in belangrijke markten versterkt. Hiermee kunnen we toegankelijke en efficiënte oplossingen aan onze gebruikers blijven leveren. Ondanks de uitdagingen in de markt groeien we gestaag. Dit getuigt van de kracht van ons bedrijfsmodel en is een duidelijke stimulans om op koers te blijven,” zegt Timo Buetefisch, medeoprichter en CEO van Cooltra.
Gedeelde mobiliteit: leiderschap in Europa versterken
De B2C-divisie bleef de belangrijkste groeimotor van Cooltra en sloot het jaar af met een omzet van € 45 miljoen (+42%), grotendeels dankzij het succes van de sharing services (e-bromfietsen en e-fietsen die per minuut worden verhuurd), goed voor € 40,2 miljoen. De groei werd gestimuleerd door uitbreiding naar nieuwe steden en een toenemende vraag van gebruikers. In 2024 voegde Cooltra 15 nieuwe steden in Nederland en België toe met de integratie van felyx, waardoor in totaal 23 steden in zes landen werden bereikt.
Het gedeelde wagenpark kreeg ook een aanzienlijke impuls en telt nu meer dan 16.000 volledig elektrische voertuigen. Barcelona was een belangrijk groeigebied, waar Cooltra zijn vloot verdrievoudigde tot 1.950 e-bromfietsen en zeven nieuwe gemeenten toevoegde, dankzij het grootstedelijke deelproject dat in oktober werd gepromoot door de AMB (Barcelona Metropolitan Area).
Naast sharing-diensten, verbeterde ook de korte- en middellange termijn privéverhuur ten opzichte van 2023, met een omzet van 4,6 miljoen euro. Als onderdeel van zijn streven naar innovatie en klantgemak heeft Cooltra vorig jaar met succes zijn Click&Ride-systeem uitgerold. Hiermee kunnen klanten voertuigen reserveren, ophalen en terugbrengen zonder een fysieke winkel te bezoeken.
Cooltra’s verhuurdiensten bereiken nieuwe B2B-markten
De B2B-divisie vertegenwoordigt nu een kwart van de totale omzet van het bedrijf, met een omzet van € 14,5 miljoen, een stijging van 4% ten opzichte van vorig jaar. Het wagenpark is ook gegroeid en telt nu meer dan 8.000 voertuigen (+11%). Het betreden van nieuwe markten – Nederland en België – en contracten met belangrijke klanten zoals Flink hebben hieraan bijgedragen.
Duitsland liet ook een positief momentum zien dankzij contracten met Flink en de toevoeging van Domino’s Pizza. Opnieuw is de voedselbezorgingssector de drijvende kracht achter de grootste vraag naar gehuurde vloten.
Wat overheidsopdrachten betreft, leverde Cooltra 156 tweewielers in 2024. In de afgelopen vijf jaar heeft het bedrijf meer dan 1.000 motoren verschaft – zowel verhuurd als verkocht – aan verschillende nationale politiekorpsen.
2025: het jaar van de e-bike voor Cooltra
In 2025 versterkt Cooltra zijn focus op e-bikes. In de loop van het jaar zal het bedrijf een nieuw model van gedeelde elektrische fietsen uitrollen binnen zijn B2C-divisie. Momenteel wordt het model in Nederland ingezet en binnenkort zullen er in Barcelona 600 nieuwe eenheden op de markt worden gebracht.
In het B2B-segment staat Cooltra op het punt om een eigen e-bike – volledig ontworpen en geproduceerd in Europa – te lanceren. Deze is speciaal ontwikkeld om in te spelen op de behoeften van bezorgings- en logistieke bedrijven.
Dit artikel heeft tot nu toe 0 reacties.
Laat uw reactie achter.