Concordia Damen levert hypermoderne river cruiser ‘Excellence Crown’ op aan Zwitserse rederij Twerenbold Reisen


Opnieuw heeft Concordia Damen een cruiseschip opgeleverd. De Excellence Crown is overgedragen aan de Zwitserse rederij Twerenbold Reisen Group, die het schip op 5 mei doopte in Basel.

Het 135 meter lange schip – type CDS River Cruise 135 – heeft hybride voortgestuwing en is in-house ontworpen en gebouwd door de Werkendamse werf. Het voldoet aan de hoogste standaarden op het gebied van duurzaamheid, luxe en energie-efficiëntie.

De Excellence Crown werd op 02 Mei feestelijk gedoopt in haar thuishaven Basel tijdens een galaceremonie met 650 genodigden. Het is het tiende schip in de vloot van Swiss Excellence River Cruise, onderdeel van Twerenbold, en het eerste met een hybride voortstuwing. Daarmee markeert de oplevering een belangrijke mijlpaal voor zowel Twerenbold als Concordia Damen.

Innovatief ontwerp voor duurzaam varen

Het schip is uitgerust met een diesel-elektrische aandrijflijn met smart peak shaving, een systeem dat energieoverschotten opslaat in batterijen voor later gebruik – onder andere voor volledig elektrisch aanmeren in havens. Zonnepanelen in de reling ondersteunen het laadsysteem, net als walstroom. Ook zijn twee warmteterugwinningssystemen geïntegreerd: één op basis van motorkoelwater voor de centrale verwarming, en één gekoppeld aan het HVAC-systeem.

“Met dit schip zetten we een nieuwe standaard in duurzaam riviercruisen,” zegt projectmanager Johan Muilenburg van Concordia Damen. “De Excellence Crown is gebouwd volgens de Green Award Gold-standaard, met onder andere hoge isolatienormen, lasergestuurde ventilatie en het gebruik van milieuvriendelijke materialen. En wat mij betreft is de geïntegreerde zonne-energieoplossing in de railing een van de mooiste innovaties.”

Luxe aan boord – ook voor de bemanning

Het schip telt 73 passagiershutten en 12 suites, met panoramische ramen en geluiddemping voor extra comfort. Naast een atrium, spa, restaurants en lounges is er ook veel aandacht besteed aan het welzijn van de bemanning. Een apart achterdek met messroom en privévertrekken biedt hen comfort tijdens langere vaarten.

De interieuraankleding werd verzorgd door Nazly Twerenbold, die met veel oog voor detail het Zwitserse ‘boutique grand hotel-gevoel’ aan boord wist te vertalen naar een maritieme setting.

Nieuwe impuls voor riviercruisemarkt

De oplevering bevestigt de opmars van Concordia Damen in het river cruise segment. Om in te spelen op de toenemende vraag, bouwt de werf sinds kort casco’s op voorraad en investeerde het in een aparte kade met ruimte voor drie 135-meter schepen naast elkaar. Ook worden de faciliteiten benut voor refits en verduurzamingsprojecten.

Volgens de rederij past de Excellence Crown perfect in haar strategie om duurzaam toerisme verder te ontwikkelen. CEO Stephan Frei van Twerenbold Reisen: “We willen onze gasten inspirerende voorbeelden tonen van hoe natuurbehoud en innovatie samen kunnen gaan – van de Biesbosch tot de groene daken van Rotterdam.”

Een schip bouw je samen

Chris Kornet, managing director Concordia Damen is trots: “Na het succes van de A-Rosa Sena hebben we goed gekeken naar deze markt en op welke manier wij river cruisers kunnen en, belangrijk, willen bouwen. Daar zijn we mee aan de slag gegaan. Een van de keuzes is geweest dat we in dit segment projecten uitsluitend zo duurzaam mogelijk aanpakken. Samen met de keuze voor voorraadbouw en een extra kade, heeft dat tot onder meer dit contract geleid. We zijn de familie Twerenbold erg dankbaar!”

“Daarnaast vind ik het belangrijk,” aldus Chris, “om te zeggen dat je een schip nooit alleen bouwt. Dit doen we keer op keer met partners van hoge kwaliteit. Ook hen wil ik bedanken voor hun niet aflatende inzet om dit schip in de vaart te krijgen.”

Voor de Excellence Crown werkte het familiebedrijf samen met onder andere: CCM3, Hoogendoorn 1961, Technisch Installatiebureau Oechies bv, Breman Shipping Installation, Sun Roestvaststaal B.V., Metaglas Group, PureBlue Water, Tischlerei und Alubau Wessels GmbH, De Ruyter Dieseltechniek BV, en Lloyd’s Register.

Dit artikel heeft tot nu toe 0 reacties.
Laat uw reactie achter.