Een jaar geleden kondigden Railport en Port of Antwerp-Bruges de start aan van een duurzamer en efficiënter operationeel model voor Single Wagon Load in het havengebied in Antwerpen.
Sinds 1 januari van dit jaar kunnen alle vrachtbetalers hiervan gebruik maken. Tijd voor een evaluatie en een stand van zaken.
Spoorbundeling
Het doel van Railport en Port of Antwerp-Bruges is om te zorgen voor een betere kwaliteit van het spoorvervoer. In de spoorvisie die samen met Infrabel werd opgesteld, staan een aantal maatregelen die daaraan bijdragen. Bundeling van het verkeer van losse wagons (Single Wagon Load) in het havengebied is er één van. Bundeling komt er op neer dat Railport een “groepsaankoop” organiseert voor het vervoer binnen de haven, de zogenaamde first/last mile. De deelnemende bedrijven kunnen dan tegen de vastgelegde prijs wagons laten ophalen en naar een rangeerstation brengen, of vanaf een rangeerstation bij hen laten leveren.
Gunstige effecten
Na tien maanden bundeling is duidelijk dat de deelnemende vrachtbetalers kunnen genieten van een verbetering van de kwaliteit van het spoorvervoer in het havengebied. Voor veel van hen is de prijs voor dit stuk van het transport ook lager dan wat ze voordien betaalden.
Voor de terminals zorgt de bundeling voor een aanzienlijke vereenvoudiging: zij hebben nu één aanspreekpunt voor alle spoorvervoer tussen de terminal en het rangeerstation.
Volgende stappen
Transparantie is de volgende grote stap. Het is belangrijk voor zowel de klanten als de spoorondernemingen dat ze een beter zicht krijgen op “hun” wagons, zowel in het rangeerstation als tijdens het transport in het havengebied. Aan dit digitalisatieproject wordt momenteel hard gewerkt.
Hiervoor is de medewerking van elke schakel in de keten nodig. Als vrachtbetalers hun vrachtdata met Railport delen, weet het systeem waar hun wagons zijn en waar ze naar toe moeten. Zo kan het transport afgestemd worden met de los en / of laadinstallaties.
Daarnaast is deze informatie ook nodig voor de optimalisatie en de veiligheid van het spoorverkeer in de haven.
Nils van Vliet, CEO Railport: “Bundeling van de first/last mile heeft nu al gunstige effecten. We roepen alle betrokken partijen op om ook van de digitalisering een succes te maken zodat we aan alle bedrijven correcte real-time informatie over hun transporten kunnen aanbieden.”
Investeringen in het spoor
De volgende jaren zijn er een aantal grote investeringen in de spoorinfrastructuur in het havengebied gepland: verdubbeling en elektrificatie van lijn 11, bundel Oorderen, spoorwerken in functie van het tweede getijdendok op Linkeroever, …. Hoe meer transporten gebundeld worden, hoe eenvoudiger het zal zijn om ze ook tijdens de werken efficiënt te laten verlopen.
Long haul
Tenslotte moet nog aangestipt worden dat het prijsvoordeel van deelnemen aan de bundeling relatief beperkt is gezien de korte afstanden in het havengebied. Het transport buiten het havengebied gaat over veel langere afstanden en daar kan goed vergelijken mogelijk veel grotere voordelen voor de vrachtbetalers opleveren.
Dit artikel heeft tot nu toe 0 reacties.
Laat uw reactie achter.