APM Terminals Maasvlakte II (MVII) heeft bij Konecranes een mega-order geplaatst voor een Automated Horizontal Transport System.
Het leveringscontract omvat maar liefst 71 Lift Automated Guided Vehicles (Lift AGVs), een uitbreiding van het bestaande systeem om meer dan 140 Lift AGV’s te kunnen beheren, een derde batterijwisselstation en ‘virtual reality’ simulatie software.
De keuze voor dit geavanceerde systeem is onderdeel van het uitbreidingsproject van APM Terminals om de capaciteit in 2027 te verdubbelen. De terminal wordt daarmee de grootste volautomatische APM-Terminal van Europa. De totale oppervlakte beslaat 130 hectare en de terminal beschikt dan over een 2.000 meter lange diepzeekade (en 500 meter barge kade). Daardoor wordt APM Terminals MVII de belangrijkste toegangspoort tot Europa.
Harold Kunst, Managing Director van APM Terminals MVII: “De kwalitatief hoogstaande apparatuur van Konecranes heeft keer op keer aan onze verwachtingen voldaan. Met deze vervolgorder voor een milieuvriendelijk geautomatiseerd transportsysteem leggen we een betrouwbare basis om onze ambitieuze groeidoelstellingen en CO2-reductiedoelen te behalen en kunnen we onze klanten ook op de uitgebreide terminal goed bedienen.”
Naast de fysieke levering biedt Konecranes ook integratie-, inbedrijfstellings- en automatiseringsdiensten aan, waardoor de implementatie van de apparatuur soepel zal verlopen.
Ralf Konnerth, Director Automated Horizontal Transport bij Konecranes: “We zijn trots dat we ons langdurige partnerschap met APM Terminals mogen voortzetten met deze cruciale bijdrage aan hun uitbreidingsproject. Dit bevestigt het vertrouwen dat APMT in onze systemen en expertise stelt.”
De 71 nieuwe Lift AGV’s zullen een sleutelrol spelen in de uitbreiding van de terminal, waarbij ze naadloos integreren met zowel de bestaande infrastructuur als nieuwe kranen. Bovendien maakt de toevoeging van een derde batterijwisselstation het mogelijk om de operatie verder te optimaliseren door het beperken van de rij-afstanden.
Een belangrijk onderdeel van de levering is de CONTROLS Emulation software van Konecranes. Deze ‘digital twin’ van de terminal maakt het mogelijk om real-time operationele simulaties uit te voeren, waardoor de veiligheid en efficiëntie worden verbeterd en nieuwe operators nog beter kunnen worden getraind, voordat ze op de echte terminal werken.
Met de introductie van dit geavanceerde systeem maakt APM Terminals Maasvlakte II wederom een belangrijke stap in haar ambitie om niet alleen de grootste, maar ook de meest efficiënte en duurzame terminal van Europa te worden.
De levering en ingebruikname van het hele systeem start in 2025.
Dit artikel heeft tot nu toe 0 reacties.
Laat uw reactie achter.