Alewijnse start elektrische refit aan boord van Samuel de Champlain


Alewijnse Marine is een nieuwe fase ingegaan in de elektrische refit van de innovatieve en duurzame sleephopperzuiger TSHD Samuel de Champlain.

Na maanden van engineering en studie naar harmonische vervuiling als voorbereiding op de ombouw, is Alewijnse gestart met de elektrische uitvoering aan boord van de sleephopperzuiger, die in oktober is gearriveerd op de werf van Damen Shiprepair Dunkerque.

Samuel de Champlain, geëxploiteerd door de haven van Nantes-Saint-Nazaire, is het eerste baggerschip in Europa dat wordt omgebouwd naar een dual fuel voortstuwing. De Franse rederij GIE Dragages-Ports uit Saint-Nazaire laat het 117 meter lange, 8500m³ baggerschip ombouwen naar een dual fuel applicatie waarbij de scheepsmotor draait op een mengsel van de dieselbrandstof MGO en het aardgas LNG.

Tijdens de conversie bij Damen Shiprepair Dunkerque worden drie diesel generator sets vervangen door dual fuel generator sets en worden de elektrische distributie, besturings- en beveiligingssystemen vernieuwd. Ook de machineruimten, de koelsystemen en diverse leidingen krijgen uitgebreide aanpassingen. De uitvoering is gestart in oktober en duurt naar verwachting ongeveer honderd dagen. Om deze korte doorlooptijd te halen, werkt Alewijnse met een ploegendienst.

Elektrische ombouw

Inmiddels is Alewijnse gestart met het demonteren en verwijderen van oude apparatuur en bekabeling. Daarna gaat de elektrische specialist door met de upgrade van het power management systeem (PMS) en het alarm en monitoring systeem (ICMS), het vervangen van het brandalarmsysteem en het bekabelen, aansluiten en testen van bekabeling voor nieuwe apparatuur. Bovendien levert en installeert Alewijnse ATEX-verlichting in de gaszones, een upgrade van het CCTV-systeem, een nieuw gasdetectiesysteem en nieuwe soft starters voor de jetpompen (elk 550kW/ 6.6kV) en de boegschroef (900kW/ 6.6kV).

Brandstoffen van de toekomst

Met de refit van TSHD Samuel de Champlain versterkt Alewijnse zijn al stevige positie in de LNG en dual fuel markt. Eerder dit jaar leverde Alewijnse de complete elektrische afbouw op van de baanbrekende Bodewes LNG tanker BN803 Coralius, het eerste volledig in Europa gebouwde schip dat LNG zowel kan bunkeren als transporteren.

Dit artikel heeft tot nu toe 0 reacties.
Laat uw reactie achter.