Alewijnse rondt met succes elektrische refit OceanXplorer af


Alewijnse heeft met succes de complete elektrische verbouwing afgerond van het onderzoeksschip OceanXplorer bij Damen Shiprepair Rotterdam.

OceanXplorer, voorheen bekend als Alucia2, zet het werk van OceanX’s eerste schip Alucia voort bij het verkennen en in kaart brengen van de diepten van de oceanen.

Omvangrijke scope

Het project had voor Alewijnse een omvangrijke scope. Naast de installatie van ongeveer 210 km bekabeling installeerde het bedrijf onder andere een far sounder voor een duidelijke signalering onder het wateroppervlak. Dit is belangrijk voor ijsbergdetectie bij operaties in poolgebieden. Ook heeft Alewijnse heeft de onderwaterverlichting en een onderwater telefoniesysteem geïnstalleerd, beide belangrijk voor de onderlinge communicatie van het schip naar de onderzeeboten. Boven en onder afgebeeld – Mission Control (fotokredits: Andy Mann / OceanX)

Alewijnse installeerde twee afzonderlijke verlichtingssystemen – één voor het schakelen en dimmen van normale verlichtingsarmaturen en één voor het regelen van de lichttemperatuur. Dit vergemakkelijkt onder andere het filmen, een belangrijk onderdeel van OceanXplorer’s missie om de wereld te voorzien van meer informatie over onze zeeën en oceanen.

Daarnaast was Alewijnse verantwoordelijk voor een upgrade van het ECDIS-systeem voor de brug van het schip, inclusief de installatie van een 55-inch touchscreen-monitor, en de optimalisatie van het DP2-systeem, met toepassing van de nieuwste besturingselementen en software. Ook een upgrade van het alarm- en monitoringsysteem van het schip behoorde tot de werkzaamheden.

Complex en specialistisch

Tjarco Ekkelkamp, projectdirecteur van het OceanXplorer project bij Damen Shiprepair Rotterdam, over het contracteren van Alewijnse voor de elektrische scope: “Dit is een complex, specialistisch project, want de OceanXplorer bevat kenmerken van zowel een offshore schip, een wetenschappelijk onderzoeksschip als een luxe eco-toeristische lijnboot. Maar de vele eerdere gezamenlijke projecten van Damen en Alewijnse omvatten alle drie deze scheepstypen. We hadden er dan ook alle vertrouwen in dat Alewijnse de uitdagingen van de OceanXplorer refit met goed gevolg kon afleggen. En dit oordeel is juist gebleken.

Veilig en geslaagd project

Een andere uitdaging tijdens het project was de uitbraak van het Covid-19-virus. Peter van Campen, Alewijnse projectmanager, licht toe: “Het welzijn van alle mensen die aan het schip werken is natuurlijk altijd onze eerste zorg geweest. Om dit te waarborgen zijn er strikte beperkingen gesteld aan het aantal mensen dat zich aan boord bevindt. Dankzij de nauwe en succesvolle samenwerking met de werf en andere onderaannemers hebben we gedurende het project veilig kunnen werken en een geslaagd eindresultaat kunnen opleveren.”

OceanX

OceanX is opgericht in 2018 en heeft als missie het verkennen van oceanen en het delen van deze ontdekkingen met de rest van de wereld. Voor meer kennis over en bescherming van onze oceanen combineert het bedrijf next generation technologie, wetenschap en story telling voor educatie, inspiratie en verbinding met vooraanstaande wetenschappers, media-entiteiten, wereldleiders en filantropische partners. Mijlpalen van OceanX zijn onder andere het vastleggen van de eerste beelden van de reuzeninktvis in zijn natuurlijke habitat en 1.000 meter diepzee duiken naar de Antarctische zeebodem.

OceanX is ervan overtuigd dat de oceaan onze belangrijkste en minst verkende natuurlijke hulpbron is. Met de ombouw van een voormalig olieopslagschip naar een uniek platform voor exploratie, wetenschap en story telling heeft het team van OceanX een ultramodern schip voor wetenschap en media gecreëerd, de OceanXplorer.

Dit artikel heeft tot nu toe 0 reacties.
Laat uw reactie achter.