Alewijnse Marine levert met succes elektrische conversi van Jumbo Javelin op


Alewijnse Marine heeft met succes de elektrische conversie aan boord van het zware-ladingschip Jumbo Javelin opgeleverd.

De opdracht bestond uit de engineering, fabricage en levering van nieuwe schakelborden en de modificatie van systemen voor power management en alarm monitoring. De nieuwe schakelborden regelen het extra vermogen van zes tijdelijke generatorsets voor een nieuw offshore wind installatieproject in Taiwan.

De zes extra gecontaineriseerde generatorsets aan boord van Jumbo Javelin voorzien de boegschroeven en offshore apparatuur van extra vermogen tijdens DP-operaties, waarbij de schakelborden van Alewijnse de verhoogde stoomvoorziening beheren en regelen. Ben Bonte, Service Manager bij Alewijnse Marine: “Onze schakelborden regelen een volledig gescheiden stroomvoorziening aan boord van Jumbo Javelin. In de bestaande opstelling was er niet genoeg vermogen beschikbaar, maar door de verbeterde configuratie is het schip gegarandeerd van extra capaciteit en betrouwbaarheid tijdens het nieuwe project.”

Toekomstige flexibiliteit

Alewijnse zorgde niet alleen voor de volledige integratie van de nieuwe schakelborden in de bestaande systemen van Jumbo Javelin. Ook installeerde het bedrijf de schakelborden op zo’n manier dat de elektrische systemen kunnen worden teruggezet naar hun oorspronkelijke instelling als de tijdelijke generatoren weer worden verwijderd. Om dit bereiken, maakte Alewijnse gebruik van aanpassingen aan de PMS- en PLC-besturingssystemen. Daarbij blijven de schakelborden op hun plaats, zodat het vermogen in de toekomst nog eens verhoogd zou kunnen worden.

Door de recente corona crisis kreeg het project te maken met extra uitdagingen. Ben Bonte, Manager Service bij Alewijnse, legt uit: “Vanwege de COVID-19 maatregelen mochten we zelf niet aan boord komen voor de installatie en bedrijfstelling. We hebben dit opgelost door lokale medewerkers in Singapore in te schakelen. De werkvoorbereiding en supervisie coördineerden we vanaf ons kantoor in Nederland. Dankzij de nauwe samenwerking tussen de klant, andere onderaannemers, lokale partijen en assistentie op afstand hebben we een geslaagd project kunnen opleveren.”

Succesvolle opdracht

Ad van de Langeraad, Fleet Manager bij Jumbo: “Voor een nieuw offshore windmolenpark in Taiwan hadden we een upgrade nodig van de capability plot van onze Dynamic Positioning (DP)-installatie. Voor de boegschroeven was extra vermogen nodig om de DP-capaciteit op het vereiste niveau te krijgen. Voor dit werk hebben we contact opgenomen met Alewijnse. Dit bedrijf heeft al eerder op Jumbo Javelin gewerkt, bij de nieuwbouw, en de ombouw naar DP2 in 2005.

Alewijnse kwam met een elektrische oplossing voor de DP upgrade, die we in de toekomst ook weer kunnen gebruiken. Je kunt je voorstellen dat het niet eenvoudig is om tijdens de Covid-19 lockdown een offshore schip te mobiliseren, maar het is ons gelukt. Na de modificatie hebben we een succesvolle DP-test met FMEA gehouden. Met deze order heeft Alewijnse laten zien dat ze flexibel zijn en een dergelijke opdracht aan kunnen met lokaal personeel in Singapore en remote assistentie. Mijn complimenten.”

Jumbo Javelin

Het DP2 zware-lading kraanschip Jumbo Javelin maakt deel uit van de vloot van Jumbo en wordt meestal ingezet voor zware-ladingvaart en offshore constructies. Het 144-meter lange kraanschip wordt momenteel gemobiliseerd voor het transport en de installatie van de wind turbine generator (WTG) structuren op de Yunlin Offshore Wind Farm (OWF) in Taiwan, het eerste grote multi megawatt offshore wind project in dit land.

Dit artikel heeft tot nu toe 0 reacties.
Laat uw reactie achter.