ACM consulteert voorwaarden voor toegang tot 24-uursdiensten PostNL


PostNL moet postvervoerders die 24-uurs zakelijke partijenpost bezorgen toegang bieden tot zijn postvervoernetwerk.

Dat concludeert de ACM in een nieuw ontwerp marktanalysebesluit dat ervoor zorgt dat postvervoerbedrijven diensten kunnen blijven aanbieden op de markt voor 24-uurs zakelijke partijenpost. Dit leidt tot lagere prijzen, een betere kwaliteit van dienstverlening en meer keuze voor zakelijke verzenders van post.

Voorgeschiedenis

Het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) heeft op 3 september 2018 een eerder marktanalysebesluit van de ACM over 24-uurs zakelijke partijenpost vernietigd. Het CBb oordeelde dat de ACM onvoldoende had aangetoond dat digitale verzending geen onderdeel is van de markt voor 24-uurs zakelijke partijenpost.

Oplossen potentiƫle mededingingsproblemen

Naar aanleiding van deze uitspraak heeft de ACM opnieuw onderzoek gedaan. Op basis van dit aanvullende onderzoek oordeelt de ACM dat digitale verzending onvoldoende druk geeft op prijzen voor 24-uurs zakelijke partijenpost en daarom geen onderdeel is van deze markt.

Op de markt voor 24-uurs zakelijke partijenpost beschikt PostNL over een dominante positie. PostNL heeft als enige bedrijf in Nederland een landelijk 24-uurs postvervoernetwerk. Andere postvervoerders hebben alleen regionale postvervoernetwerken. Het is niet rendabel, en gezien de krimp van het volume ook niet aannemelijk, dat die postvervoerders een landelijk netwerk uitrollen. Om toch landelijke dekking te kunnen aanbieden aan hun klanten, krijgen postvervoerders toegang tot het postvervoernetwerk van PostNL. De ACM stelt in het ontwerp marktanalysebesluit de tarieven en voorwaarden vast voor deze toegang in de periode 2019-2021.

De voorgestelde tarieven zijn gebaseerd op de kosten van PostNL plus een redelijke winstopslag. De tarieven houden rekening met de effecten van de sterk krimpende postmarkt, ook op PostNL. De voorwaarden zijn nodig om postvervoerders in staat te stellen te concurreren met PostNL.

Postmarkt

In de postmonitor stelde de ACM vast dat de postmarkt al geruime tijd kampt met forse krimp. Daar staat groei op de pakketmarkt tegenover. Het is mogelijk dat de postmarkt op termijn over zal gaan in een bredere bezorgmarkt van onder andere post en pakketten. Deze transitie is echter niet zeker en bovendien niet zomaar geregeld. Om de huidige postvervoerbedrijven ten minste in staat te stellen om deze overgang te maken, schept de ACM met het ontwerp marktanalysebesluit een helder kader voor de komende drie jaar.

Bron: ACM

Dit artikel heeft tot nu toe 0 reacties.
Laat uw reactie achter.