Bedrijven in de Rotterdamse haven innoveren en masse om klimaatvriendelijker te werken en tegelijkertijd ook economisch te blijven groeien.
In de containerbranche zijn zulke innovaties vaak gericht op gewichtsbesparing: hoe lichter de container, hoe efficiënter en milieuvriendelijker het transport. Flaxfield, gevestigd in Europoort, was samen met CPT uit Wieringerwerf ruim twee jaar bezig met de ontwikkeling van tankcontainers van composiet. Het resulteerde in de lichtste tankcontainers ter wereld met een hoge isolatiewaarde.
Sinds 2015 zijn deze composieten tankcontainers op de markt onder de merknaam Tankwell en zijn er inmiddels meer dan vierhonderd in gebruik. “Silo’s en opslagtanks van composiet bestaan al veertig jaar, maar wij zijn het eerste bedrijf ter wereld dat tankcontainers van composiet aanbiedt”, aldus Casper Willems, directeur van Composite Production Technology (CPT).
Glad en isolerend
Tankwell belooft een besparing op logistieke kosten en op CO2-uitstoot. De tanks zijn anderhalve ton lichter dan de metalen variant, dus er kan meer product mee per rit. “Dat scheelt in milieubelastende kilometers”, legt Jan van Opstal, directeur van Flaxfield Tank Container Solutions uit. “Daarnaast heeft composiet een hoge isolatiewaarde, waardoor er minder energie verloren gaat bij het koelen of verwarmen van het product. Derde voordeel is de gladde binnenkant van de tank, waardoor je minder restproduct overhoudt bij het lossen. Het schoonmaken en verwerken van residu belast het milieu namelijk ook weer. Kortom, volop mogelijkheden om de logistiek van vloeistoffen efficiënter en duurzamer te maken.”
Zoutzuur
Composieten tankcontainers zijn duurder in aanschaf dan de metalen variant. “Er bestaan stimuleringsregelingen vanuit de overheid en binnen drie jaar heb je de investering terug verdiend, doordat je meer rendement hebt”, vindt Van Opstal. Niet alle producten kunnen evengoed in composiet als metaal vervoerd worden. Zo is zoutzuur ongeschikt voor metaal, maar wel geschikt voor composiet. Het tegenovergestelde geldt voor een stof als aceton. “Maar er is veel overlap. Het gros van de producten kan net zo goed in metaal als in composiet vervoerd worden.”
Dit artikel heeft tot nu toe 0 reacties.
Laat uw reactie achter.